3r Descobrim el món vegetal: de l’aula al laboratori i al medi natural

Amb l’arribada de la primavera, l’alumnat de 3r de primària inicia una nova etapa d’aprenentatge vinculada a l’observació directa de l’entorn natural. Aquesta època de l’any, en què les plantes es troben en el seu màxim esplendor, esdevé una oportunitat única per apropar-nos al seu estudi d’una manera vivencial i significativa.

Per donar el tret de sortida a aquest projecte, hem realitzat una primera activitat de descoberta del material de laboratori. L’alumnat ha tingut l’oportunitat de familiaritzar-se amb eines com la lupa binocular, un instrument que ens permet observar amb detall elements que a simple vista passen desapercebuts.

Durant aquesta sessió inicial, hem observat mostres de molsa, una planta senzilla però molt interessant des del punt de vista científic. A través de l’observació guiada, i amb l’ajuda d’Isabel (professora de secundària) els infants han pogut identificar algunes de les parts de les plantes treballades durant la segona avaluació, com ara les estructures bàsiques i les seves funcions. Aquesta activitat ha permès consolidar coneixements previs i, alhora, despertar la curiositat científica.

Aquest primer contacte amb el treball experimental marca l’inici d’un seguit d’experiències que es desenvoluparan al llarg de la tercera avaluació. El projecte inclourà sortides a l’entorn proper per a la recollida de mostres vegetals, així com el seu posterior anàlisi al laboratori escolar. D’aquesta manera, l’alumnat esdevé protagonista del seu aprenentatge, participant activament en processos propis del mètode científic: observar, formular hipòtesis, experimentar i extreure conclusions.

A nivell curricular, aquestes activitats s’emmarquen dins l’àrea de Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural, treballant continguts relacionats amb:

  • Les parts de les plantes i les seves funcions
  • La diversitat vegetal de l’entorn
  • L’observació i classificació d’éssers vius
  • L’ús d’instruments científics
  • La iniciació al pensament científic

A més, es promouen competències clau com el treball en equip, l’autonomia, la curiositat i el respecte pel medi natural.

Amb aquest projecte, volem que els infants no només aprenguin sobre les plantes, sinó que també desenvolupin una mirada científica i respectuosa envers el món que els envolta. La natura es converteix així en una aula viva, plena d’oportunitats per descobrir, investigar i créixer.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>