Continguts Curriculars d’ESO

L’ordenació del currículum de l’educació secundària obligatòria s’estableix d’acord amb un model d’ensenyament i aprenentatge de caràcter competencial i en el marc d’un sistema que preveu l’orientació educativa i l’atenció a tot l’alumnat com la principal eina per afavorir la continuïtat formativa en els ensenyaments postobligatoris.

Els continguts curriculars estan definits dintre de les matèries. La tipologia de les matèries és la següent:

1. Les matèries comunes són les que cursen tots els alumnes en els diferents cursos de l’etapa.
  2. Les matèries optatives diversifiquen el currículum per tal de respondre al desenvolupament d’un projecte educatiu que singularitzi el centre, ajudi a gestionar la diversitat de tot l’alumnat i afavoreixi la innovació educativa orientada a la millora dels resultats educatius.

Quadre de matèries amb l’assignació horària setmanal

Matèries comunes 1r 2n 3r 4t
Llengua catalana i literatura 3 2 2 4
Llengua castellana i literatura 3 2 3 3
Llengua estrangera 3 2 2 3
Ciències socials: geografia i història 2 3 3 3
Ciències de la naturalesa: biologia i geologia 2 2
Ciències de la naturalesa: física i química 2 2
Matemàtiques 3 3 3 4
Educació física 2 2 2 2
Música 2 2
Educació visual i plàstica 2 2
Tecnologia 2 3
Religió/Alternativa a la religió/cultura i valors ètics 1 1 1 1
Tutoria 1 1 1 1
Franja de Projectes 4 4 4
Matèries optatives 2 2 2 9
Total 30 30 30 30

Matèries comunes sense assignació horària

Treball de síntesi

La nota del Crèdit de Síntesis sortirà

Projecte de recerca

1. En el quart curs tot l’alumnat ha de realitzar un projecte de recerca. Aquest projecte ha d’estar consti- tuït per un conjunt d’activitats de descoberta i investigació realitzades per l’alumnat d’un tema esco- llit i delimitat, en part, per ell mateix, sota el guiatge del professorat.
  2. Al llarg del projecte, els alumnes han de mostrar capacitat d’autonomia i iniciativa en l’organització del seu treball individual, i també de cooperació i col·laboració en el treball en equip.
  3.  A l’hora d’avaluar el projecte de recerca, convé incloure l’avaluació de la competència digital, atès que és una competència transversal que s’adquireix des de les diferents matèries. En la proposta curricular de l’àmbit digital s’inclou el projecte de recerca com a part de l’avaluació de la competència.
  4. El projecte de recerca, a efectes d’avaluació, té la consideració de projecte transversal amb incidència en la qualificació global de quart.

Servei comunitari

1. El servei comunitari és una acció educativa orientada a desenvolupar la competència social i ciutadana, en què l’alumne, amb la finalitat de millorar el seu entorn, realitza un servei a la comunitat, aplicant els seus coneixements, capacitats i habilitats, alhora que aprèn l’exercici actiu de la ciutadania.
  2. El servei comunitari és de caràcter obligatori i el seu objectiu és garantir que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic.
  3. El servei comunitari ha de formar part de la programació curricular d’una o diverses matèries de tercer i/o quart d’ESO definides en el pla anual de centre. Així, comprèn una part d’aprenentatge vinculada al currículum que es realitza dins l’horari lectiu i un servei actiu a la comunitat, que s’ha de dur a terme fora d’aquest horari, d’acord amb les necessitats de l’entitat amb què es col·labori i dels criteris organitzatius del centre. La
    dedicació horària al desenvolupament del servei comunitari és de 20 hores, amb un mínim de 10 hores de servei actiu a la comunitat. Excepcionalment el servei actiu a la comunitat es pot dur a terme dins l’horari escolar.
  4. Un centre pot disposar d’un o més projectes de servei comunitari. En tots els casos, cada projecte ha de contenir una assignació horària lectiva i pràctica, i la vinculació curricular que fonamenta el servei actiu.
  5. El servei comunitari, a efectes d’avaluació, té la consideració de projecte transversal amb incidència en la qualificació global de la matèria, o matèries, a la qual estigui vinculada.

Matèries optatives

PRIMER ESO (2h) Quadrimestrals Francès anual