Des de l’institut es treballa en la prevenció de l’assetjament escolar, per aquest motiu s’ha realitzat un taller a tots els grups de 3r d’ESO a càrrec de l’ACPAE.
Vam tenir l’oportunitat que vingués la Sònia Martínez Prieto, advocada i responsable de l’àrea jurídica i penal de l’Associació Catalana per a la Prevenció de l’Assetjament Escolar (ACPAE) a fer una xerrada als quatre grups de tercer d’ESO sobre l’assetjament escolar. Aquesta associació té com a principal objectiu prevenir i evitar que algunes de les conductes que poden tenir tant infants com adolescents en l’entorn escolar acabin derivant en actituds conflictives. Nosaltres vam aprofitar i vam plantejar la següent entrevista:
Per què vas començar a dedicar-te a aquests temes sent advocada?
Porto la part legal i penal de l’associació. Hi poden venir tant víctimes com conflictes, i han de saber què passa, què es pot fer. Han de tenir la versió legal d’aquests aspectes. A més, el meu germà és el president de l’associació i ha reunit a diferents sectors per poder tenir diferents professionals que porten la seva trajectòria i experiència professional i personal.
Has tingut alguna experiència propera amb l’assetjament?
Sí, quan era petita vaig patir assetjament, però en aquells temps no se sabia tant sobre aquells temes i no se li donava tanta importància. També, a tercer d’ESO, la meva filla va ser assetjada.
A primera vista quan fas les 3 preguntes a les xerrades: “Qui creu que ha pogut o és víctima de l’assetjament escolar?”, “Qui creu que ha estat o és assetjador?”, “Qui ha vist una situació d’assetjament?”, saps quan diuen la veritat i quan no?
Sí, normalment quan la gent puja la mà és veritat, però molts dels que no la pugen menteixen per por.
Com veus a la societat actual actuar davant d’aquests temes?
Malament, la vida encara està plena de casos i penso que encara hi ha molta més feina a fer. S’ha de començar a sensibilitzar a tothom perquè sàpiguen què és l’assetjament i poder-ho parar.
Quin consell donaries per acabar amb l’assetjament?
Tenir molta informació sobre què és i, com ja he dit anteriorment, que la gent se sensibilitzi i es pugui ajudar tant a la víctima com als assetjadors que moltes vegades no saben com parar. La clau és saber demanar ajuda.
Pàgina web: www.acpae.org / www.acpae.cat
Jana Santos i Marta Torres (3r C). El periodista aficionat


