VISITA A LA COLÒNIA TÈXTIL DE CAL VIDAL

El dia 23 de novembre els alumnes de 4t d’ESO vam anar a visitar la Colònia Vidal, antiga colònia tèxtil amb habitatges per als obrers, església, escola, etc. Esta situada a la bora del riu Llobregat al poble de Puig-reig, a la comarca del Berguedà.

Quan hi vam arribar, al voltat de les 9:30, la primera estança que vam trobar va ser un pati on vam esmorzar i vam estar parlant per passar l’estona. Després ens dirigírem a una sala on vam veure un vídeo sobre la història de la colònia. Un cop acabat el vídeo van venir els encarregats de fer la visita, uns guies que vestien roba de l’època i ens van fer retrocedir en el temps com si fóssim nous treballadors de la fàbrica. Aleshores ens van dividir en tres grups.

Per començar vam anar a l’escola del nens, vam veure una biblioteca on el nens anaven a llegir a la tarda, vam passar per un passadís que ens portava a la classe on els nens aprenien a escriure i poca cosa més. Més tard, deixant de banda l’escola, vam anar a les dutxes públiques on anaven a rentar-se només els diumenges els treballadors de la colònia, les dutxes estaven separades entre dones i homes.

Seguidament vam anar a la caixa, que estava al costat de les dutxes, era petita però suficient per treure els diners. Anaven els homes a final de cada setmana a cobrar tot el que guanya la família al llarg d’aquella setmana. A continuació vam entrar en una casa que conservava els mobles i la decoració de l’època; era senzilla, amb el seu menjador, les seves habitacions i la seva cuina.

casacasa2casa3casa4

Després vam entrar al safareig, que es el lloc on les dones rentaven la roba. Va ser molt curiós quan ens van dir que n’hi havia dos, un per a morts (on rentaven la roba del mort per no contagiar els altres) i l’altre per a vius.

Al costat del safareig hi havia la peixateria.

casa-7

Més tard vam anar a la fàbrica on treballaven homes, dones i nens, el producte que fabricaven era cotó per fer llençols i roba.

fabrica-2 fabrica-2

Actualment hi viu gent tot i que és una comunitat reduïda, però la fàbrica no està en actiu i la colònia Vidal és ara un museu.