LA COMUNITAT EDUCATIVA : LA PARTICIPACIÓ

Segons el diccionari de l’Enciclopèdia Catalana, una de les accepcions de comunitat és : “Grup social generalment caracteritzat per un vincle territorial i de convivència o per una afinitat d’interessos i de conviccions ideològiques”

La comunitat educativa és àmplia i com a tal crea vincles emocionals, promou , fomenta i protegeix les relacions entre els seus membres. Fa que es redueixi la distància entre les persones que la formen (nois/es, professors/es, pares i mares, avis i àvies, personal del PAS, monitors…) i dóna seguretat als seus integrants ja que poden sentir-se membres d’un grup.

La participació en la vida del centre és una eina per fer comunitat i per construir una història comuna: la de l’Institut Can Periquet.

Els nostres grups d’interès seran: els alumnes, les famílies, el professorat, el PAS, i la Comunitat Educativa.

5.1 Participació del alumnes

La participació dels alumnes en la vida del centre es posa de manifest en:

• Les activitats curriculars diàries, sobretot en la elaboració dels Projectes Educatius.
  • Tutoria assembleària setmanal: espai on es decideixen totes aquelles actuacions que tenen a veure amb la vida del centre i on la opinió i la execució de les propostes es treballa a nivell de comissions. L’alumnat participa en: distribució d’espais, nomenclatura dels Projectes, organització de l’estona d’esbarjo, preparació de les jornades obertes als pares, sortides, representants escolars, jornada de portes obertes o d’altres.
  • Participació en el seu procés d’avaluació, amb el tutor i la família.
  • En Projectes solidaris i comunitaris del poble.
  • En els processos restauratius i de mediació.

5.2 Participació de les famílies

La participació i implicació  dels pares/mares o tutors dels nostres nois i noies és imprescindible per caminar junts i en la mateixa direcció. La comunicació és la eina bàsica i fonamental, a través del diàleg, la cooperació i l’entesa. L’objectiu final sempre ha de ser el benestar i el creixement personal i acadèmic dels nois i noies.

Les estratègies dissenyades per aconseguir aquest objectiu es  concreten en:

• Comunicació amb el tutor individual de forma periòdica.
  • La participació en la sessió d’avaluació del fill/a.
  • La participació en les activitats dissenyades pel centre: mostra de Projectes, Dia de Nadal, Diada de Sant Jordi, Jornada de portes obertes i similars.
  • A través de l’AMPA, implicada i vinculada al nostre Projecte des de l’inici. Amb ells compartim inquietuds, reptes i com a coneixedors del centre ens han ajudat facilitant espais de reunió i  sobretot com a nexe entre les famílies i el professorat.
  • Participació puntual en la franja de Tallers.

5.3 Participació del PAS

Durant els primers quatre anys compartirem el personal del PAS amb l’ Escola de Primària. La seva participació en la vida de l’escola és fonamental: consensuar normes de funcionament, fer-los partícips de totes aquelles activitats que tinguin a veure amb el centre, crear vincles i lligams amb els alumnes, per fer comunitat.

5.4 Participació comunitària

Volem promoure la projecció, la comunicació externa i la relació amb el nostre entorn més immediat: el poble de Palau-solità i Plegamans. Tenim com a objectiu iniciar ponts de connexió i retroalimentar-nos de totes aquelles entitats, associacions, mitjans de comunicació…que ens ofereix el poble. Aquests Projectes es desenvoluparan a partir de la iniciativa dels alumnes i en franja destinada a tallers (àmbit creatiu). Les entitats objecte del nostre Projecte són:

• Casal D’avis del poble
  • Espai Jove l’ Escorxador: ofereix xerrades, tallers i col·labora en la orientació
  • Ràdio Palau
  • L’ Ajuntament de Palau-solità i Plegamans
  • L’associació de voluntaris Càritas
  • Policia local, de proximitat
  • Mossos d’Esquadra: xerrades sobre assetjament escolar, ciberbullying…
  • Amb les escoles del poble i l’Institut Ramon Casas i Carbó: la Gimkama matemàtica que es celebra a la Porxada del poble.