Impuls Llengües FP

L’ordenació acadèmica bàsica de la formació professional no inclou, de manera generalitzada,
l’aprenentatge de llengües estrangeres. No obstant això, la comunicació en un idioma estranger és, en aquests moments, una competència clau per augmentar l’ocupabilitat i millorar l’acompliment professional. El fet d’incentivar l’impuls de les llengües estrangeres en l’àmbit de la formació professional constitueix un objectiu estratègic, ja que la implementació adquireix cada vegada més importància amb la globalització dels sistemes productius i de prestació de serveis, així com amb els imparables moviments migratoris entre països, i, fonamentalment, com a contribució a un espai comú europeu.

La implementació de l’impuls de les llengües estrangeres en l’àmbit de la formació professional té dos components: la formació de professorat i la de l’alumnat.

Les necessitats d’un mercat de treball integrat a la Unió Europea fan que el coneixement d’una llengua estrangera esdevingui fonamental en la inserció laboral de l’alumnat dels cicles formatius. D’altra banda, cal donar resposta al compromís amb els objectius educatius sobre les llengües estrangeres plantejats per als pròxims anys per la mateixa Unió Europea. Amb la finalitat d’incorporar i normalitzar l’ús d’una llengua estrangera en situacions professionals habituals i en la presa de decisions en l’àmbit laboral, els cicles formatius s’han de complementar amb dos mòduls professionals de llengua estrangera, al primer i al segon curs, i també s’han d’impartir en llengua estrangera almenys un mòdul professional al primer curs i al segon curs.

L’objectiu és que l’alumnat adquireixi les competències comunicatives, tant pel que fa a l’expressió oral com a l’escrita, que li permetin comunicar-se en una llengua estrangera en el desenvolupament de les activitats professionals més habituals. Aquesta competència ha de permetre que l’alumnat pugui utilitzar la llengua estrangera en àmbit oral i escrit, utilitzant el vocabulari i la terminologia propis del sector per interpretar, dissenyar i comunicar informació professional.

El finançament amb fons provinents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i de fons REACT- EU (Decret llei 5/2021, de 2 de febrer) ens ha permès desenvolupar les següents accions pel curs 2022-2023, dirigit als grups de Cicles Formatius de Grau Mitjà de primer de Gestió Administrativa i primer de Sistemes Microinformàtics i Xarxes:

• Impartició d’un mòdul professional en llengua estrangera.
  • Impartició d’un mòdul professional de llengua estrangera.
  • Estada formativa d’alumnes i professorat a Malta.
  • Classes de conversa amb un professor nadiu en llengua estrangera.
  • Proves d’acreditació oficial de nivell d’idioma.