3D és un projecte que pretén fomentar la cultura participativa dins dels centres educatius a través del desenvolupament d’un projecte concret escollit pel propi alumnat i implementat de forma participativa i inclusiva.
Els alumnes, a través de la figura del delegat/a de classe i amb el suport del tutor/a, portaran a terme un projecte que els implicarà organitzar-se, assumir tasques i prendre decisions de forma conjunta al llarg del curs.
Per a la implementació d’aquest programa, es comptarà amb el suport i l’assessorament extern de professionals experts en el foment de la participació i d’una aplicació online on disposar dels materials pedagògics necessaris per dur a terme el programa i esdevenir un espai d’interacció entre els participants.
Objectius
- Reforçar la tasca del delegat i delegada com a interlocutor i dinamitzador de l’aula.
- Potenciar l’ apoderament, el compromís crític i la implicació en l’entorn de l’alumnat.
- Millorar les competències de l’alumnat i del professorat en coneixements, procediments i actituds per treballar i organitzar-se de manera participativa a l’aula mitjançant la pràctica participativa.
- Fomentar el rol actiu de l’alumnat en la presa de decisions sobre els temes que li afecten.
- Sensibilitzar entorn les situacions de desigualtat a l’aula en les dinàmiques participatives.
En què consisteix
Es tracta d’un programa on es fomenta la participació a través de l’assessorament d’una entitat experta en participació.
El programa es desenvolupa al llarg del curs i consisteix en 5 sessions d’assessorament per a tutors/tutores i 5 sessions per a delegats i delegades.
Entre sessió i sessió, durant les hores de tutoria, els delegats/ades i el professorat, posaran en pràctica allò que han après en les sessions formatives treballant de forma conjunta amb la resta d’alumnes de la seva classe per tal de portar a terme un projecte concret.
Aquest projecte el desenvoluparan de manera conjunta i de forma participativa al llarg del curs els delegats/ades i la resta de l’alumnat, amb el suport i el seguiment del tutor/a. El paper de delegat/ada és doble: per un cantó, a l’aula, ha d’ajudar a organitzar els seus companys de classe i a facilitar la presa de decisions conjuntes sobre el projecte en qüestió; i, per l’altra, en les quatre sessions d’assessorament on es troba amb la resta de delegats/ades, haurà de fer de portaveu del que s’hagi treballat a la seva aula, tot interioritzant els coneixements i les eines per a la participació que l’entitat assessora li haurà facilitat.