Enfocament Restauratiu i Mediació

Som un institut Restauratiu

Ja fa alguns cursos que ens estem formant i estem treballant per ser un centre restauratiu i resilient.
L’enfocament restauratiu és una eina que permet a un centre educatiu o altra institució introduir una sèrie d’elements que garanteixin un clima de PAU i de gestió dels conflictes recorrent a la responsabilització i la reparació.
Disposem d’una Comissió de Convivència que té com a un dels seus principals objectius vetllar per tal que hi hagi un clima escolar positiu. És per això que hem apostat per l’enfocament restauratiu global el qual, a més a més de centrar-se en la gestió restaurativa dels conflictes, a nivell més ampli, inclou la gestió de les relacions i la creació de comunitat en un espai i clima amable i impregnat per la cultura de la PAU.
D’acord amb les línies que marca el Departament d’Educació entenem l’enfocament restauratiu com una eina clau per fer que el nostre institut sigui un centre on:

• Es dona importància a l’establiment de relacions significatives, la creació de  vincles, pertinença i comunitat.
  • Es generen espais i es posen en marxa estratègies per a:
    • Donar veu a tothom.
    • Compartir punts de vista i històries viscudes des de l'escolta atenta, activa i empàtica i el respecte.
    • Expressar i acompanyar emocions.
    • Identificar necessitats personals i col·lectives.
    • Promoure la responsabilització individual i col·lectiva per donar resposta a les necessitats.
    • Promoure l’autonomia en la gestió de les situacions, d'incidències i/o conflictes que afecten a cadascú.
  • Les conductes s’entenen com un senyal que ens indica que hi ha necessitats no cobertes i no només com una vulneració de les normes.
  • Es fomenta la responsabilització, la no culpabilització i la reparació per sobre del càstig en la gestió dels conflictes.
  • Es desenvolupen estratègies proactives per a la creació de grup i comunitat i estratègies responsives per a la gestió del conflicte.
  • Es promou el desenvolupament de les competències personals per a la gestió no-violenta de les relacions en tots els sectors de la comunitat educativa.

En definitiva, volem que en el nostre institut s’hi respiri un clima d’honestedat, participació, responsabilització, reparació, inclusió, cooperació, escolta atenta i activa, empatia i diàleg.

A més a més, i per a la gestió concreta de determinats conflictes ,recorrem a l’eina de la mediació escolar, que esdevé també un instrument molt útil per atendre i reparar determinades situacions conflictives.

Al nostre institut disposem del Servei de Mediació Escolar.