Jornades de transferència de coneixement

El programa Angeleta Ferrer organitza jornades i actes de transferència de coneixement per aprofundir en el desenvolupament com a educadors, focalitzant-nos en l’ampliació de les competències professionals docents i la contribució a la transformació educativa. Les jornades estan adreçades a professionals per a compartir coneixements sobre pràctiques pedagògiques, sobre el desenvolupament metodologies que fomentin un aprenentatge significatiu STEAM i, en termes generals, sobre la millora i transformació de l’Educació Secundària Obligatòria.

En aquestes jornades explorem una àmplia gamma de temes rellevant en l’educació secundària, com ara la personalització de l’aprenentatge, l’aprenentatge basat en projectes, l’avaluació formativa, la gestió de l’aula o les estratègies per promoure un entorn inclusiu i rellevant. A través de tallers interactius, conferències impartides per experts en educació o sessions de debat col·laboratiu, volem promoure l’oportunitat d’enriquir el repertori de competències docents i la reflexió educativa.

El nostre objectiu és proporcionar eines pràctiques i estratègies efectives que puguin ser transferides al sistema i/o a les aules. A més, aquestes jornades són una plataforma ideal per a l’intercanvi d’experiències i la creació de xarxes de suport professional amb altres docents, així com per reflexionar sobre els nostres propis enfocaments pedagògics. Tots estem aprenent.

Les jornades estaran organitzades en col·laboració amb altres unitats i programes del Departament, així com agents actius de la transformació educativa i la millora docent. Agraïm a tots els participants, ponents i organitzadors per la seva contribució a les jornades, aliances sense les quals el Programa Angeleta Ferrer no podria desenvolupar la seva tasca de transferència de coneixement.

Jornades desenvolupades durant el curs 2023-2024

Jornada “Aprenentatge basat en projectes” – Programa STEAM Angeleta Ferrer & CESIRE- Dimarts 31 d’octubre 2023

La Jornada de treball està coorganitzada pel Programa STEAM Angeleta Ferrer de Barcelona i el CESIRE en el marc del Programa FAIG amb els objectius;

— Desenvolupar una visita al centre en funcionament per a analitzar l’aprenentatge STEAM al centre com a estudi de cas.
— Compartir coneixements sobre l’Aprenentatge basat en projectes a la secundària.

Jornada «Estades de formació docent» – Programa STEAM Angeleta Ferrer & Servei d’Innovació Educativa – Dijous 2 de novembre 2023

La Jornada de treball coorganitzada pel Programa STEAM Angeleta Ferrer de Barcelona i el Servei d’Innovació Educativa de Departament d’Educació en el marc del Programa d’innovació pedagògica PAcTE, amb els objectius:

— Fer una visita al centre en funcionament per a analitzar com a estudi de cas.
— Compartir el model d’estades de formació docent de l’Angeleta Ferrer.
— Compartir quin és l’objectiu de les estades, accions que han d’esdevenir, dinàmiques i acollida entre els centres amfitrions.

Direccions dels centres del Programa d’innovació pedagògica PAcTE
Jornada sobre un nou batxillerat – Programa STEAM Angeleta Ferrer – Dissabte 11 de novembre 2023

Repensar el batxillerat és urgent i necessari. Més enllà dels temes curriculars, organitzatius, d’inversió… quin hauria de ser el propòsit del nou Batxillerat? Podem repensar el batxillerat en clau d’aprenentatge, ciutadania, equitat i inclusió? Una jornada per a professionals de l’educació, estudiants de batxillerat i de l’ESO que volen ampliar la seva mirada sobre les finalitats d’aquesta etapa educativa i reflexionar serenament sobre un nou batxillerat.

Docents a On Stone
Docents a On Stone School

Jornada “Itineraris personals d’aprenentatge” – Programa Angeleta Ferrer – Disabte 20 de gener 2024

L’aprenentatge autodirigit és una estratègia formativa per a desenvolupar la competència personal, social i d’aprendre a aprendre, al mateix temps que cada proposta d’aprenentatge desenvolupa diferents sabers i competències específiques. A través de l’aprenentatge autodirigit l’alumnat aprèn a:

– Planificar objectius a mitjà termini i desenvolupar processos metacognitius de retroacció per aprendre dels seus errors en el procés de construcció de coneixement.
– Fer autoavaluacions sobre el seu procés d’aprenentatge, buscant fonts fiables per validar, sustentar i contrastar la informació i per obtenir conclusions rellevants.
– Regular i expressar les seves emocions enfortint l’optimisme, la resiliència, l’autoeficàcia i la recerca de propòsit i motivació cap a l’aprenentatge per gestionar els reptes i canvis i harmonitzar-los amb els seus propis objectius.

Aquestes competències es desenvolupen a través de l’aprenentatge de diferents habilitats d’ordre superior com l’autonomia, l’autoregulació, la motivació i la responsabilitat.

Programa de la jornada
9:15 h Rebuda
9:30 h Aprenentatge autodirigit: autonomia, autoregulació, motivació i responsabilitat.
Dinàmica d’aprenentatge grupal
10:30 h Pausa per a esmorzar lliure
11:00 h Organització del IPA
Exposició sobre organització i metodologia
12:30 h Reflexions i reptes de futur
Cercle de conversa reflexiva

Formadors
Clàudia Cullell, Cap d’estudis.
Fanny Figueras, Coordinadora pedagògica.
Abraham de la Fuente, Director adjunt de recerca educativa.
Boris Mir, Director adjunt de formació docent.

Reflexió en grup sobre aprenentatge autodirigit