Estades de formació docent

Les estades i les visites de formació docent del Programa Angeleta Ferrer es basen en experiències precedents en les que els professionals es capaciten en entorns reals de treball, en contextos complexos, en una aproximació globalitzada, competencial i personalitzada. Entre les pràctiques de referència amb aquesta orientació, destaquem les estades a les escoles High Tech High (EEUU), organitzades per la Graduate School of Education HTH, les pràctiques de job shadowing dels sistemes educatius i professionals europeus i australians, les residències quinzenals en centres de referència del Programa Escola Nova 21 o les Passanties de formació a Barcelona organitzades per la Fundación Nueva Educación (Chile).

Grau d'aprofundiment

Estades de formació i perfil de participants

La formació professional per a docents altament capacitats s’aborda des de la perspectiva del capital professional de l’equip del centre i dels participants. És a dir, aprofita la confluència del capital humà, social i de decisió. La interacció d’aquests tres components dona lloc a professors amb més talent, més col·laboratius i més reflexius en els seus enfocaments. Les estades creen una situació d’aprenentatge d’aquesta naturalesa.

La proposta d’estada de quatre dies ha de fer possible un procés d’observació-reflexió sostingut en el temps, col·laboratiu, basat en la recerca i centrat en l’aprenent. És imprescindible que les persones que facin una estada hagin fet abans una visita d’un dia al centre.

Les estades de formació estan adreçades a professionals formats del sistema que tinguin especial incidència i capacitat de lideratge en processos de transformació educativa. No és una formació inicial adreçada a nous docents, ni és una formació d’inducció docent per a professionals en les seves fases inicials d’incorporació professional, ja que el Departament disposa de programes específics amb aquests propòsits.

Membres dels equips directius, agents de canvi dins dels centres, direccions en processos de transformació, personal formador del Departament, directius clau del sistema… són perfils adequats per a aquests d’estades.

El perfil més adequat, doncs, és un professorat altament format, que vol esdevenir agent de canvi en el seu context professional i que desenvolupa l’estada per a un procés de creixement i reflexió personal més centrat en l’aprenentatge entre iguals i el capital professional compartit, que no en una aproximació més instructiva o vertical. En aquest sentit, l’Angeleta Ferrer, també espera enriquir-se de les reflexions conjuntes i del feedback que ens puguin oferir els professionals altament formats que hi participaran.

En un futur, es desenvoluparan altres tipus d’estades, com les estades de recerca educativa o les estades de científics del BIST amb interès en la docència a secundària. En aquestes estades, la planificació es farà en funció de les necessitats que tingui l’entitat que està desenvolupant la investigació o les necessitats del Programa Angeleta Ferrer. Les entitats hauran de contactar amb la direcció de recerca i acordar el pla que es durà a terme.

Aquesta proposta d’estada de quatre dies ha estat dissenyada per a fer possible un procés col·laboratiu, basat en l’observació, la intervenció i la reflexió professional i centrat en l’aprenent i els entorns d’aprenentatge en funcionament. El disseny de la present setmana de formació pren un format de prototip i parteix dels aprenentatges fets en cada edició anterior en un procés de millora contínua.

Cercle de paraules amb participants i professors de l'Institut Angeleta Ferrer - Edició novembre 2023
Cercle de paraules amb participants i professors de l’Institut Angeleta Ferrer – Edició novembre 2023