Itinerari de formació docent

L’aprenentatge professional docent autodirigit, responsable i capacitador a l’institut és fonamental per al desenvolupament continu, personal i professionals dels docents de l’institut Angeleta Ferrer. Aquest enfocament posa èmfasi en la responsabilitat personal i la iniciativa pròpia, permetent a cada docent prendre el control del seu propi desenvolupament professional.

Tot el professorat del centre desenvolupa la seva docència en equips docents compactes, alhora que es desenvolupa professionalment. La docència a l’Institut Angeleta es considera també un entorn d’aprenentatge professional docent i el programa Angeleta Ferrer assigna recursos per aquesta capacitació permanent.

Itinerari de formació docent - Curs 2023-2024

L’aprenentatge autodirigit implica que els docents del centre prenguin la responsabilitat de la seva pròpia formació i millora. Això requereix una mentalitat oberta i una motivació intrínseca per aprendre i créixer, com la que volem fomentar en el nostre alumnat. Els educadors hem de fer-nos conscients de les nostres pròpies necessitats de desenvolupament i establir objectius personals que estiguin alineats amb les nostres àrees d’interès i les de la resta de l’institut. Les converses de desenvolupament professional són un recurs formatiu per a establir necessitats i objectius professionals.

La responsabilitat en aquest context significa reconèixer les àrees de millora i també prendre accions concretes per abordar-les. Això pot incloure la participació en cursos de formació, la lectura de textos educatius de referència, l’observació de les pràctiques dels companys docents, la reflexió sobre la nostra pròpia pràctica, etc. que tracta d’emmarcar aquest catàleg. La responsabilitat també implica acceptar retroalimentació constructiva i buscar oportunitats per millorar en cada situació del dia a dia a les aules amb els nostres estudiants. Amb aquest enfocament, el programa proposa un catàleg de propostes a partir del nostre dia a dia i el que del que estem desenvolupant en el CeFoRe.

Respectant el principi de simetria amb els nostres estudiants, l’enfocament de l’aprenentatge hauria de ser globalitzat, personalitzat i competencial. I, naturalment, implica aprendre amb i dels altres docents. El component capacitador d’aquest tipus d’aprenentatge implica compartir els nostres coneixements i habilitats amb els altres docents. El treball en equip és essencial per al creixement professional i per la nostra cultura de centre. La col·laboració entre docents crea oportunitats per intercanviar idees, compartir experiències i abordar reptes comuns. Com en l’itinerari personal d’aprenentatge (IPA) dels estudiants, volem desenvolupar un aprenentatge conjunt: si bé ningú no pot aprendre en el nostre lloc, no volem que ningú aprengui sol.

Cada docent del centre té la capacitat i responsabilitat de planificar, desenvolupar i avaluar el teu itinerari personal d’aprenentatge docent a partir de les propostes de formació que fa el programa i de les que, entre tot l’equip docent, puguem generar.

Itinerari personalitzat d'aprenentage docent