Identitat i definició del Centre

L’INS Pere Ribot és un centre educatiu de secundària públic, català, democràtic, integral i integrador, promocionador i que educa en valors.

Centre públic: Som un centre del Departament d’Ensenyament, per la qual cosa ens regim per la seva normativa i les seves directrius, i hi ha una col·laboració estreta, participativa i activa en les propostes educatives i pedagògiques d’aquest Departament.

Creiem que l’escola pública és l’oferta que millor garanteix la igualtat, l’equitat i la  inclusió entre l’alumnat i la qualitat de l’ensenyament.

El centre també està obert a col·laborar i participar en altres institucions públiques que li són pròpies: Ajuntament de Vilassar de Mar, Consell Comarcal del Maresme i Diputació de Barcelona.

Centre català: Entenem que l’educació ha d’anar d’allò més immediat i concret a allò més ampli i universal.

La realitat històrica, social i cultural immediata del nostre alumnat és la del nostre país, Catalunya, però també aquesta realitat concreta està en relació amb un context més ampli, Espanya, Europa i el Món.

La llengua de relació a l’Institut és bàsicament la llengua catalana, que de fet també és la llengua de relació de la majoria de l’alumnat, amb l’objectiu que quan arribin a final de l’etapa d’ESO tinguin un bon domini del català, del castellà i, esperem que sigui aviat, de l’anglès.

Es tindrà especial cura en l’atenció de l’alumnat procedent d’altres llocs amb llengües o cultures diferents, procurant que s’integrin de la millor forma possible.

Centre democràtic: Complint tots, les normatives i directrius del Departament d’Ensenyament i fent possible la participació efectiva de tots els estaments de la comunitat educativa, professorat, pares i mares, alumnat i personal d’administració i serveis, amb iniciatives i accions que enforteixin la qualitat educativa del centre.

Potenciant, especialment, la participació de l’alumnat, organitzant-se, aportant iniciatives i adquirint compromisos que facin que l’alumnat tingui una actitud activa en el centre.

Centre integral i integrador: Un dels fonaments del centre educatiu és la socialització, la qual ha de permetre que tota persona assoleixi la pròpia identitat personal fent seva la cultura de la societat a què pertany.

Es tindrà en compte en el currículum, a més dels aspectes pròpiament cognitius de cada assignatura, aquells que desenvolupin les seves capacitats afectives, psicològiques i relacionals.

Es tindrà molt present que, si bé són importants els aprenentatges, també ho són els procediments utilitzats per assolir-los, així com l’estat psicològic i evolutiu de l’alumnat, sobretot en aquesta etapa de l’adolescència.

En el procés d’integració caldrà tenir especial cura en els aspectes següents:

• Integració dels nouvinguts, essent molt respectuosos amb les altres cultures, les altres llengües i les altres religions. No permetent capacte o actitud racista o de menyspreu cap als altres.
  • Acceptació i respecte vers les diferències de gènere. Intervenint, en la mesura que calgui, davant de manifestacions o/i actituds sexistes.
  • No permetre ni tolerar cap reacció o actitud violenta, o de falta de respecte, envers el professorat o entre l’alumnat o qualsevol membre de la comunitat educativa.

Centre promocionador: Pretenem que l’alumnat promocioni de forma continuada i harmònica tant personalment com acadèmicament fins el màxim de les seves possibilitats i capacitats.

Personalment: Creixement harmònic a nivell psicològic i afectiu, amb esperit crític i actitud solidària per a assolir una autonomia personal per a afrontar reptes i aprendre a resoldre dificultats.

Acadèmic: que pugui sortir del Centre amb el màxim nivell possible en el desenvolupament de les seves capacitats intel·lectuals i cognitives, la qual cosa li ha de permetre incorporar-se en el món del treball o als estudis superiors amb possibilitats d’èxit.

Centre educador en valors: Els valors són els referents que orienten l’acció educativa i es concreten en actituds, hàbits i pautes de comportament.

• Els valors de la pau, la convivència i el diàleg: Aprendre a resoldre els conflictes de forma raonada i dialogada, intentant explicar les causes dels fets i comprendre les raons dels altres.
  • Que la pau i la convivència no són qüestions alienes a nosaltres, si més no, formen part de la vida quotidiana i són possibles amb una actitud de diàleg, respecte i empatia.
  • El valor del respecte: Respectant i acceptant les altres persones, la seva manera de ser i de pensar. El respecte i l’acceptació dels altres és el primer pas vers la solidaritat, que ha de portar-nos a comprendre i compartir els seus problemes, neguits o dificultats Si volem ser acceptats i respectats cal que acceptem i respectem.
  • El valor de l’esforç i l’autoexigència: Si hom vol alguna cosa, alguna cosa li costa. Aprendre i assumir que el treball i l’estudi requereixen un esforç. Si hom vol promocionar caldrà que hi hagi un esforç, i aprendre que no n’hi ha prou de “fer les coses”, cal fer-les bé o de la millor manera,   per la qual cosa cal una autoexigència en el treball que és el que ens farà créixer com a persones i promocionar com a estudiants.
  • El valor del coneixement: Descobrir que l’adquisició de coneixements no només ens serveix per promocionar curs, sinó que també, és l’eina que ens permet entendre i comprendre els altres i el món, ens dóna esperit crític, seguretat en nosaltres mateixos (autoestima) i, en últim terme ens  fa lliures.