VINCLES INTERGENERACIONALS

El dia 19 d’abril van venir a l’escola dos membres de l’associació Les iaies i els iaios de Vincles intergeneracionals a explicar als alumnes de 3r el conte Per què ha vingut en Salim? (que ells mateixos havien escrit).

En aquest conte es tracten una sèrie de valors molt importants per a la nostra societat. Aquests valors són l’educació, la immigració, la literatura infantil, la pau i els conflictes. L’argument del conte tracta sobre en Salim i la seva família que han de marxar del seu país perquè les bombes han destruït la seva casa i la seva escola. Com se senten quan arriben a un lloc nou i diferent? Com els acolliran? Què poden fer perquè vegin que poden tornar a tenir amics? …

Amb l’explicació del conte els seus autors van voler conscienciar als nostres alumnes que pensessin per un moments en tots els xiquets i xiquetes del món, especialment als que estan patint situacions de guerra, fam, malaltia o por. Que sabessin que tots els infants tenen dret a ser feliços i a viure en pau i harmonia.

A l’acabar de recitar el conte van fer una sèrie de preguntes als alumnes, com ara: Per què ha vingut en Salim? Sabeu què és una guerra? Què passa a les guerres? Per què hi ha guerres? Com es deu sentir en Salim quan arriba a un poble on no coneix ningú? Deu tenir ganes d’anar a l’escola, deu tenir por? De què? Què passa a la classe quan arriba un nen foraster? Com el podem ajudar? Ens agrada que vingui? Si no ens agrada, per què? Quines coses canvien quan ell arriba, sabem si li costa molt temps fer amics? Com ens sentiríem nosaltres si ens trobéssim en la seva situació? Què ens agradaria que ens fessin per ajudar-nos? Què no ens agradaria que ens fessin? Quan ens trobem amb un conflicte a casa, a classe o amb els amics, què podem fer per solucionar-lo, pacíficament, sense enfadar-nos? Quines coses podem canviar cadascú de nosaltres per a millorar la nostra convivència a casa, a classe o amb els amics?

Per últim van fer l’arbre dels desitjos de Pau, amb aportacions de tots els xiquets i xiquetes, on van escriure diferents frases o reflexions del que havien après a partir del conte i de les posteriors preguntes que el hi van fer el iaio i la iaia. Moltes gràcies per la vostra visita!