Diagnosi

Eines utilitzades en la diagnosi

 

Per fer la diagnosi, la comissió digital del centre ha emprat quatre recursos: l’eina Selfie, qüestionaris a les famílies i als alumnes, i el Selfie for Teachers.

 

La fase de diagnosi per a l’elaboració de l’EDC es va iniciar el 2n trimestre del curs 2021-2022 amb l’autoreflexió que proposa l’eina Selfie. El període d’autoreflexió del centre pel que fa a l’estretègia i la pràctica en l’ús de les tenologies digitals d’ensenyament i aprenentatge es va dur a terme entre el 8 i el 28 de març del 2022 amb una participació del 52% de l’equip directiu, el 62% del professorat i el 44% de l’alumnat del centre.

 

 

Durant el 1r trimestre del curs 2022-23 es passen els formularis de Google als alumnes i a les famílies per recollir altres dades sobre cultura digital pel que fa a la comunicació amb el centre, la competència digital, interessos de la comunitat educativa i la seguretat i el benestar digitals.

La participació en l’enquesta pel que fa a l’alumnat en el moment del buidatge de l’eina de diagnosi va ser de 397 persones:

 

La participació en l’enquesta pel que fa a les famílies en el moment del buidatge de l’eina de diagnosi va ser de 159 persones:

Finalment, es va creure oportú passar una autoreflexió de grup sobre la competència digital docent (CDD) fent ús de l’eina de diagnosi Selfie for Teachers. Aquesta autoreflexió es va dur a terme del 16 de febrer al 26 de març de 2023. Hi varen participar 16 docents, corresponent a l’11% del claustre, pels quals el termòmetre de la CD docent pot no ser massa significatiu respecte la realitat, però se’n valoren els resultats de totes maneres.

 

 

Aspectes destacats de la diagnosi

A continuació s’adjunta el resum de la diagnosi resultat de l’autoreflexió de centre passada amb l’eina SELFIE, per àrees per cada un dels grups participants:

A continuació s’adjunten imatges de les dades recollides amb l’enquesta a l’alumnat:

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A continuació s’adjunten imatges de les dades recollides amb l’enquesta a les famílies:

I finalment, s’adjunta el resum de la diagnosi del Selfie for Teachers:

 

 

 

 

 

 

ANÀLISI DE LA SITUACIÓ DEL CENTRE

 

En l’observació de les dades extretes de la diagnosi amb el Selfie i el Selfie for Teachers,  s’acorda el valor a partir del qual es consideraran els ítems que resultaran ser les febleses ponderant la mitjana dels resultats, per tal d’escollir aquells punts més destacats i focalitzar l’estratègia digital en les principals debilitats. 

Pel que fa als resultats de les enquestes, s’observen i recullen aquells aspectes que destaquen per la seva puntuació més baixa.

Es fa el buidatge de la diagnosi en una taula resum que serà útil per organitzar les dades de totes les eines per àrees o categories pel que fa a la cultura digital.

En la següent imatge es pot apreciar visualment el percentatge de febleses per àmbits:

 

Punts forts i punts febles detectats en la diagnosi

 

A continuació es llisten els punts forts i febles destacats per l’alumnat, el professorat, les famílies i el centre, representat per l’equip directiu. Com es pot observar en alguns punts estan en acord i altres vegades en desacord els diferents col·lectius, motiu pels quals també s’ha considerat rellevant incloure-ho en el buidatge que serveix per determinar posteriorment els objectius i activitats de l’EDC.

 

COL·LABORACIÓ I XARXES Col·laboració amb altres organitzacions Punt feble per part del professorat
Punt fort per part del centre
COMPETÈNCIA DIGITAL DE L’ALUMNAT Excés de pantalles en el nucli familiar Punt feble per part de l’alumnat 
Punt feble per part de les famílies
Comportament segur Punt feble per part de l’alumnat
Punt feble per part del professorat
Qualitat de la informació Punt feble per part de l’alumnat
Punt feble per part del professorat
Drets d’autoria Punt feble per part de l’alumnat
Punt feble per part del professorat
Comportament responsable Punt feble per part de l’alumnat
Punt feble per part del professorat
Aprendre a comunicar-se a través d’eines digitals Punt feble per part de l’alumnat
COMUNICACIÓ  Falta comunicació centre – alumnat per correu electrònic Punt feble per part de l’alumnat
Poc seguiment de les xarxes socials del centre Punt feble per part de l’alumnat
Poc seguiment del web Punt feble per part de l’alumnat
Poca freqüència de visita a les xarxes socials del centre i el web Punt feble per part de l’alumnat 
CONTINGUTS DIGITALS Poca freqüència d’ús i coneixement de la intranet (Ieduca) Punt feble per part de les famílies
No ajuden els fills amb eines digitals Punt feble per part de les famílies
Demanda de formació digital de les famílies Punt feble per part de les famílies
CDD Reflexió sobre les necessitats de formació Punt feble per part del professorat
Punt fort per part del centre
Intercanvi d’experiències d’aprenentatge amb ús d’eines digitals Punt feble per part del professorat
Punt fort per part del centre
Adaptació a les necessitats de l’alumnat Punt feble per part de l’alumnat
Foment de la creativitat Punt feble per part de l’alumnat
Projectes interdisciplinaris Punt feble per part de l’alumnat
Gestió d’entorns d’aprenentatge en línia tenint en compte la gestió de dades i l’ètica. Punt feble per part del professorat
Punt fort per part del centre
Reflexió, discurs i avaluació sobre l’ús de les tecnologies Punt feble per part de l’alumnat
Punt fort per part del centre
Punt feble per part del professorat
Treball amb conceptes i processos de pensament computacional com a part de la competència digital del professorat. Punt feble per part del professorat
Usar tecnologies emergents per explorar experiències d’aprenentatge innovadores, tenint en compte consideracions ètiques. Punt feble per part del professorat
Incorporar activitats d’aprenentatge que requereixin a l’alumnat fer servir les tecnologies digitals per cercar, avaluar i administrar informació i dades en entorns digitals. Punt feble per part del professorat
Capacitar l’alumnat per fer servir les tecnologies digitals d’una manera responsable i ètica, gestionant la seva identitat, petjada i reputació digitals. Punt feble per part del professorat
ESTRATÈGIA, LIDERATGE I GESTIÓ EDC Punt feble per part del professorat
EDC Punt fort per part del centre
Participació del professorat en l’EDC Punt feble per part del professorat
Participació del professorat en l’EDC Punt fort per part del centre
INFRAESTRUCTURES I SERVEIS Recolzament d’infraesturctures digitals a l’aprenentatge Punt feble per part del professorat
Punt fort per part del centre
Accés a internet Punt feble per part de l’alumnat
Assistència tècnica Punt feble per part de l’alumnat
SEGUIMENT, AVALUACIÓ I MILLORA Retroalimentació adequada Punt feble per part de l’alumnat
Autoavaluació Punt feble per part de l’alumnat
Punt feble per part del professorat
Coavaluació Punt feble per part de l’alumnat
Punt feble per part del professorat