(40è aniversari) Naveguem, L’INSTITUT DE LA VELA

El curs 1998-99, es va oferir als alumnes d’ESO l’oportunitat de fer un crèdit variable de vela. Anteriorment s’havien fet batejos de mar. El bateig de mar és una activitat que organitzava el Club de Vela i que consistia a fer una sessió de 4 hores d’introducció a la vela lleugera. Durant un matí, els alumnes aprenien algunes nocions de navegació i les parts d’un vaixell de vela, i a més, feien un passeig per mar, és a dir, navegaven una estona amb un monitor. Els professors d’Educació Física, l’Àlex Cugota i l’Albert Felip, tenien coneixement que a altres instituts feien cursos de vela. Tots dos i l’Àngels Gallego, professora de Ciències Naturals i navegant, conscients de la necessitat d’acostar el mar als alumnes, es  van animar a organitzar el crèdit amb el suport del Club de Vela de Blanes. El crèdit es feia els dijous a la tarda a les instal·lacions del club, durant el primer i el tercer trimestre. Constava de 20 hores de pràctica i 10 de teoria.

Els alumnes estaven federats i, si aprovaven, obtenien la titulació de la Federació Catalana de Vela. De mica en mica, els professors d’Educació física es van anar engrescant i l’Àlex i l’Albert es van treure el títol d’instructors.

El crèdit de vela es va seguir fent fins que l’agost del 2006 es va signar amb el Club Vela Blanes un conveni pel qual l’institut passava a ser un INS de Vela. Ser un institut de vela vol dir que els alumnes dediquen les hores d’educació física a aprendre a navegar. Això permet que acabin l’ESO amb el títol de vela lleugera. Per aconseguir-lo, cal que superin els diferents nivells (groc, taronja, verd, blau i marró).

L’any 2006, el centre va rebre un premi de la Federació Catalana de Vela per ser l’únic centre d’aquesta especialitat a tot Catalunya. Aleshores, només hi havia una línia d’ESO que havia triat l’opció de vela. Tanmateix el 2010, el departament d’educació física va obrir una segona línia. Actualment cada setmana naveguen més de 200 alumnes del centre en una franja de 3 hores seguides. Es disposa  d’una flota de Lúdics, Raqueros, Stels, Open’s i RS, per donar l’oportunitat de navegar cada vegada d’una manera més autònoma.

La vela proporciona als alumnes una visió de treball global. Inicialment, naveguen en grups de cinc a set persones i són els màxims responsables de la navegació d’un vaixell de 4 metres, amb tot el que això comporta en la relació interpersonal, per fer anar el barco en la direcció desitjada i no posar-se’l per barret. A mesura que van adquirint experiència, naveguen amb vaixells més petits, per dominar els quals cal tenir més hores de navegació i més coneixements sobre tot allò   que té a veure amb el món de la navegació de vela lleugera (estat de la mar, força del vent, corrents marins…).

A més, des del curs 2010-11, dins l’oferta d’estudis postobligatoris, l’institut ofereix el cicle d’esports de vela amb aparell fix i mòbil i, des del 2012-13, el cicle de busseig esportiu.

NAVEGEM1 navegem2

Departament d’Educació Física

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *