El departament de Català innova amb un joc de taula per a detectar barbarismes, que rep la col·laboració en disseny de l’alumnat

El departament de Català de l’Institut ha anat més enllà i, dins el marc del projecte lingüístic i de la mà de la professora Sira Vilallonga, ha reconvertit els barbarismes que fins fa poc estaven exposats al passadís de la primera plana de l’edifici principal, en un joc de taula.

Segons ha explicat el departament, aquesta iniciativa parteix de la idea que els jocs de taula són un excel·lent recurs educatiu per treballar amb l’alumnat. Es converteixen, així, una eina estimulant i motivadora que els predisposa a un aprenentatge més actiu.

És per aquesta raó que la docent ha proposat i dissenyat un recurs que pretén que l’alumnat pugui tocar, remenar, jugar amb els barbarismes i, tot jugant, aprendre’ls i memoritzar-los millor, gairebé sense adonar-se’n.

El joc, provat amb èxit a les aules de tercer d’ESO, té la mateixa mecànica del Memory.

L’objectiu del joc és, doncs, utilitzar i repassar el vocabulari correcte i detectar els mots que són barbarismes amb les targetes que els mateixos alumnes han creat.

El departament de Català ha raonat que el Joc dels Barbarismes fa treballar l’atenció i la concentració; fomenta la memòria visual i la velocitat; afavoreix la creativitat; potencia la capacitat de deducció, la lògica i l’enginy; incideix en la tolerància a la frustració i la paciència; i potencia el treball en equip i els valors en les activitats grupals, com ara el fet de respectar les normes, saber guanyar i acceptar una derrota, esperar el torn…

L’alumnat ha redactat les normes del joc, practicant, d’aquesta manera, el text instructiu.

Les alumnes Anna Pérez i Alba Montero, del grup C, han col·laborat en el reciclatge i la decoració de la capsa.