Història i espais de l’edifici

L’Institut Santa Eugènia de Girona és un centre públic que ofereix Educació Secundària Obligatòria (ESO), les modalitats de Ciències i Tecnologia, i d’Humanitats i Ciències Socials, de Batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i de grau superior. Les instal·lacions estan situades en el número 3 del carrer Enric Marquès i Ribalta, al barri de Can Gibert.

La nostra història

L’any 1997, es crea l’Institut de Santa Eugènia amb la fusió de l’Extensió de Batxillerat Dalmau Carles (1991-1997) i de la Escola de Formació Professional de Sant Narcís (1952-1997).

L’Escola de FP de Sant Narcís va néixer el febrer de 1952 en un edifici del Barri de Sant Narcís amb el nom de Taller-Escuela Sindical San Narciso. Fou el centre de FP pioner a les comarques gironines. Es va assortir del material i dels alumnes de l’escola d’aprenents de Sant Josep, al carrer Escola Pia. El centre es va consolidar entre 1960 i 1970 amb diverses especialitats: metall, electricitat, hostaleria i delineació. Entre 1970-1980, l’Institut visqué la transició i el traspàs a l’AISS i al Ministeri de Treball. Entre 1980 i 1990, el centre va passar al Ministerio de Educación y Ciencia, i finalment a la Generalitat de Catalunya. L’any 1985, l’escola d’Hostaleria s’independitzà (físicament el 1992, a una finca davant dels Maristes, on es troba actualment), i s’instaurà la branca d’Administració i Comercial.

L’Extensió de Batxillerat Dalmau Carles es va crear al costat mateix de les instal·lacions del CEIP Dalmau Carles en aules prefabricades, com una avantguarda del que seria el futur institut. S’hi feien BUP i COU i tot l’institut eren aules prefabricades a l’entorn d’un passadís central.

El 1997, van iniciar-se les classes al nou Institut Santa Eugènia. Els començaments no van ser senzills degut a la complexitat organitzativa i a la coexistència de diversos plans d’estudis en un mateix centre, BUP (2n i 3r) i COU, amb la FP (2n, 3r, 4t i 5è), conjuntament amb els nous estudis d’ESO (1r, 2n i 3r).

No va ser fins al començament del curs 2001-2002 amb l’extinció de forma definitiva de la FP antiga, que el centre va començar a tenir l’estructura actual.

L’any 2005 vam inaugurar una ampliació de la zona dels tallers que ha permès tenir unes instal·lacions modernes per poder adequar la nostra oferta formativa de cicles formatius a les necessitats de les empreses del nostre entorn.

Els espais

L’Institut ocupa una superfície de 20.000 mentre els carrers Enric Marquès, al Nord; Montnegre, a l’Oest i Maria Castanyer, al Sud. El límit Est el marca el camp de futbol de Can Gibert i de Santa Eugènia. Hi ha 10.000 metres de patis, 2.000 d’aparcaments i 8.000 de construïts (1a fase -1997-, 6.000; 2a fase -2006-, 2.000). Va costar originàriament 600 milions de les antigues pessetes (3.600.000 euros). Les obres van començar a principis de setembre de 1995 i els arquitectes responsables foren Josep Riera Micaló, Jaume Grabuleda i Jordi Crous.

L’edifici resultant és d’una singular bellesa i va ser obra finalista dels Premis d’Arquitectura de les Comarques Gironines 1997.

El cos principal del complex és l’aulari (fins a 70 aules-classe), distribuïdes en planta baixa i tres pisos. S’accedeix a la factoria a través d’un pati porticat, que és l’intercomunicador general. Els tallers, el gimnàs, la cantina, la biblioteca i l’aulari donen al pati. Hi ha un jardí cuidat i arbrat que trenca l’harmonia dura del ciment en una llenca quadrada d’aquest pati emporlanat.

Una porta, que és un pont d’entrada i sortida d’aules a l’alçada del primer pis, condueix al pati de sorra i arbres i a les pistes poliesportives.

L’ampliació de la zona de tallers es va inaugurar el curs 2006-07. Aquesta va permetre doblar l’espai destinat als cicles formatius i tenir uns tallers molt adequats per a poder impartir docència.

En l’actualitat, el centre disposa de:

• 23 aules comuns
  • 2 Aules d’idiomes