L’Escola Verda i els repte de la sostenibilitat

El programa Escola Verda és el compromís de l’Institut Santa Eugènia per a innovar, incloure, avançar, sistematitzar i organitzar accions educatives que tinguin la finalitat d’afrontar, des del centre educatiu, els nous reptes i valors de la sostenibilitat

LA HISTÒRIA DEL PROGRAMA

El Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya, amb la participació del Departament d’Educació i el Departament de Treball i Indústria, assessorats per professionals de la Societat Catalana d’Educació Ambiental (SCEA) va iniciar l’any 1998 un programa per innovar els centres educatius.

A Catalunya, el bagatge dels centres educatius pel que fa a l’educació ambiental i a la sostenibilitat és important. Existeixen programes de naturalesa molt diversa que treballen en aquesta línia. Entre aquestes propostes s’hi pot trobar l’Agenda 21 Escolar, les auditories energètiques, la xarxa d’escoles solars, les campanyes municipals adreçades als centres, els Camps d’Aprenentatge, els programes de participació social i evidentment, el programa Escoles Verdes.

El programa Escoles Verdes es va iniciar l’any 1998 com a prova pilot amb dotze centres catalans públics i privats, tant de primària com de secundària, repartits geogràficament per a tot el territori.

El programa s’ha anat configurant a través dels anys mitjançant l’experiència i l’aplicació directa del treball realitzat pels centres adherits. Durant tot el procés de consolidació, s’han definit els documents de treball, els processos d’implicació i participació dins l’escola i les oportunitats d’intercanvi d’experiències entre els centres. Són eines pensades i creades per ajudar a consolidar el repte de l’ambientalització dels centres educatius, un repte d’innovació educativa adaptada a les possibilitats reals de cada centre. El nombre creixent d’adhesions ha obligat a establir estructures sistemàtiques que defineixen els espais d’aportació dels centres en el programa. Anualment es demana la seva participació en jornades d’intercanvi i s’ofereix un seguiment personalitzat on s’estableixen complicitats i relacions per al treball conjunt.

ELS MOTIUS DE L’ADHESIÓ

Són molts i diferents els interessos i necessitats que un centre educatiu manifesta quan decideix incorporar-se a aquest programa: assessorament extern, voluntat de promoure canvis i implicar un nombre més important de mestres, professores i professors, formació permanent, ordenació i sistematització d’actuacions fetes de manera aïllada en la gestió del centre i en l’àmbit curricular, recerca de correlacions entre el que es viu al centre educatiu i el que s’ensenya etc. Però tots coincideixen en una voluntat de transformar el centre, la manera de fer i la seva relació amb l’entorn. Cada centre coneix la pròpia realitat i sap quines són les seves necessitats i interessos. El centre evolucionarà i canviarà la manera de ser i de fer en base als principis de la sostenibilitat.

Els principals motius de l’Institut Santa Eugènia per adherir-se a aquest programa han estat:

  • Voluntat de canviar l’escola: la manera de fer, de ser i de treballar per adaptar-la a situacions ambientals i socials actuals
  • Fomentar la participació de tots els agents del centre a través d’un projecte global i integrat en la pràctica docent
  • Sistematitzar la feina feta en relació a l’educació ambiental per abordar-la de manera global i integrada
  • Aconseguir un reconeixement social al treball realitzat
  • Formar ciutadans crítics i participatius capaços de fer front als reptes de la sostenibilitat

OBJECTIUS DEL PROGRAMA

El programa Escoles Verdes incideix de manera individual i global en cadascun dels centres i persegueix un canvi en la manera d’enfocar i abordar les tasques docents i la gestió de l’equipament. No és un programa puntual i finit, limitat a una àrea, curs, nivell o centrat en una temàtica concreta. És un programa global que té en consideració, i dóna importància, al clima escolar, la planificació i organització i les relacions dins i fora del centre.

El programa Escoles Verdes té tres objectius:

  • Ambientalitzar els centres educatius
  • Aconseguir un desenvolupament escolar global
  • Fomentar ciutadans crítics i participatius
ENLLAÇOS D’INTERÈS

XARXA D’ESCOLES VERDES

LES LÍNIES D’ACTUACIÓ

El programa Escola verda de l’Institut Santa Eugènia entén que el procés educatiu que ha de provocar aquest canvi no només es dona a l’aula, sinó també en tots els moments i espais de la vida escolar.

Segons cada material, hi ha una estratègia:

Paper
  • Cada aula té un contenidor específic  i una safata pel paper reutilitzable
  • Recollida: Servei de neteja de l’Institut Santa Eugènia
Envasos
  • Cada pis disposa d’un contenidor específic
  • Cinc contenidors en l’exterior
  • Recollida: Servei de neteja de l’Institut Santa Eugènia
Vidre
  • Contenidors situats al laboratori de Ciències de la Naturalesa
  • Recollida: Departament de Ciències de la Naturalesa
Piles
  • Contenidor situat a l’entrada
  • Recollida: Departament de Ciències de la Naturalesa
Cartutxos tinta i tòners
  • Caixa per a la recollida, situada a la sala de professors
  • Recollida:  amb l’empresa Ecològic de Barcelona
Laboratoris
  • Armari  i contenidor per a la recollida de productes tòxics situat al laboratori de Física i Química
  • Caixa per a la recollida  de termòmetres trencats…al departament de Ciències de la Naturalesa
  • Recollida: El cap de departament de CN , una vegada a l’any, porta els residus a la deixalleria
Taller de metall
  • Contenidor amb restes de ferralla situat a l’aparcament de cotxes
  • Recollida: El departament de Mecànica té contactat un servei de recollida
Bar
  • Contenidors de recollida orgànica, vidre, paper i barreja
  • Recollida dels olis (a través d’una empresa externa)
  • Recollida: El responsable del bar s’encarrega de retirar els contenidors corresponents
Restes de l’hort
  • Espai específic, situat en el mateix recinte
  • La recollida
Restes de poda
  • En el contenidor orgànic i/o deixalleria
  • La recollida és realitzada pel jardiner contractat per l’Institut Santa Eugènia

Tota la comunitat educativa de l’Institut Santa Eugènia és responsable dels residus dels patis.

Tots els alumnes d’ESO col·laboren en la neteja dels patis, seguint una roda organitzada des de les tutories.