Control parental de tauletes

Com sabeu i en el marc del projecte Eureka!, els alumnes de 1r d’ESO d’aquest curs fan servir tauletes i llibres digitals com a eines d’aprenentatge. Al llarg del curs, alguns pares i mares han mostrat interès per conèixer quins canvis o adaptacions han de fer les famílies en la gestió i el control dels hàbits d’estudi dels alumnes a casa. Com que el projecte s’entén obert, dinàmic, interactiu i cooperatiu, publiquem aquest post per aportar idees, però comptem també que pugui enriquir-se amb la vostra col·laboració o suggeriments a través dels comentaris.

D’entrada, podem aportar-vos idees basades en 5 regles:

Donar exemple. L’ús que faci l’alumne de la tauleta a casa depèn també, almenys en bona mesura, de l’exemple que rep per part dels adults.

Temps i espai concrets. Igual que tradicionalment era convenient per a l’estudi disposar d’una estació de treball (un escriptori) i un temps concret i preestablert, també amb la tauleta i els llibres digitals és necessari establir estones determinades i un espai concret de treball.

Idealment, un PC o un portàtil. Un dels grans avantatges de la tauleta és la portabilitat (és com portar a la butxaca, pràcticament, tots els llibres de text d’un curs, tots els espais virtuals d’aprenentatge, tots els recursos, etc.), però a casa i per motius obvis de productivitat, funcionalitat i confort visual és millor disposar d’un PC o d’un portàtil per a l’estudi. Això no vol dir que s’hagi d’afegir a la càrrega de despesa per als estudis. No és pas obligatori ni estrictament necessari o imprescindible. Simplement, si la família disposa de PC o de portàtil i el pot posar a disposició de l’alumne en algunes estones concretes, millor que millor.

Un lloc públic d’ús. Hi ha un cert consens que és preferible que el PC o portàtil que fa servir un alumne menor de 14 anys (de 1r o 2n d’ESO) sigui en un lloc públic del domicili. D’alguna manera, doncs, és recomanable establir un ús de la tauleta en un espai públic de la llar familiar.

Aplicacions de control parental. Finalment, el pare i la mare disposen d’aplicacions de control parental de la tauleta de l’alumne. Aquestes aplicacions poden restringir l’ús d’algunes apps, monitoritzar l’activitat del dispositiu, limitar el temps d’ús, filtrar l’accés a webs, etc. Fins i tot, generen alertes en els mòbils dels pares. Instal·lar-les és tan fàcil com descarregar-les de Google Play. Configurar-les és relativament senzill. Les més recomanables i funcionals són Qustodio, Kuukla i Kid’s Place.