Carles Puche: La il.lustració científica al Reguissol

Completarem el projecte sobre l’estudi de la biodiversitat de la Tordera amb l’elaboració d’un catàleg de les espècies de flora i fauna més representatives d’aquest ecosistema, on no hi pot faltar una il.lustració realitzada per als propis alumnes.

Treballar la il.lustració científica no és una tasca fàcil. Avui ens ha visitat en Carles Puche, il.lustrador científic de llarg recorregut, per explicar als nostres alumnes de 1r d’ESO quin és l’origen d’aquesta disciplina, quins són els principis que la regeixen i quina aportació fa a la ciència.

Hem après que la il.lustració científica és tan antiga com la humanitat, ja que des del principi dels temps, l’home ha sentit la necessitat de representar tot allò que ha anat descobrint. També ens ha explicat que els professionals d’aquesta disciplina treballen en col·laboració amb els científics i investigadors perquè tot el que s’il.lustra ha de ser científicament correcte. I, finalment, ens ha afirmat que la informació visual i esquemàtica que ens aporta la il.lustració científica facilita considerablement la comprensió dels conceptes exposats.

En acabar, un dels nostres alumnes, l’Eloy, li ha preguntat molt encertadament, perquè necessitem la il.lustració científica, si podem fer fotografies.  La resposta ha estat clara: en una il.lustració podem seleccionar i sintetitzar la informació que ens interessa per transmetre un determinat concepte de la manera més efectiva possible. La fotografia, tot i que aporta un elevat nivell de realisme, únicament inclou la informació d’un moment concret. Interessant!.

1. carles puche rius

Ha estat una trobada interessant. Tant de bo que algun dels 100 alumnes que m’han escoltat amb una atenció digna d’agrair, s’interessin per aprendre a representar la ciència. Sens dubte, cada cop serà més important deixar constància gràfica sobre paper dels avenços científics, així com de l’evolució de les espècies tant vegetals com faunístiques que ens envolten… Vull donar les gràcies als alumnes per la seva atenció i a l’Institut per haver-me donat l’oportunitat de poder explicar allò que més m’entusiasma: el meu ofici d’il·lustrador científic.