Xerrada a l’institut de Mercè Sanz i Castells, testimoni d’Auschwitz

Filla d’un mestre republicà, infermera de l’Hospital de Sant Pau fins a la seva jubilació, la lleidatana Mercè Sanz i Castells va sobreviure de nena l’horror dels camps de concentració i extermini nazis d’Angoulême, Auschwitz i Ravensbrück. Al seu llibre Una nena catalana als camps nazis, publicat per l’editorial Claret, narra la fam, els experiments, les penalitats sofertes als camps i, fins i tot, el record que té d’un petó que li va fer el mateix Adolf Hitler.

Amb 82 anys i acompanyada pel capellà que va descobrir la seva història, en Xavier Morlans, conegut d’en Pau Pol Font, professor de Ciències Socials de l’institut, la Mercè Sanz ens ha visitat i ha explicat la seva dramàtica experiència de nena als alumnes de 1r i de 2n de batxillerat, que han pogut plantejar-li totes les preguntes que ha suscitat la seva història.

Del prefaci del llibre:

«Us demano que m’acompanyeu en el meu itinerari. Encara em fa por de tornar a entrar, tota sola, en aquells trens atapeïts, en aquells barracons infectes. Encara no sóc capaç, tota sola, de trobar-me davant d’aquelles persones, vestides de blanc, però amb un cor ben negre, que només volien fer-me mal. No em fa cap gràcia, tornar a enraonar amb aquells familiars que m’haurien d’haver acollit —tant que ho necessitava!—, i en qui només vaig trobar egoisme i gasiveria.

Com a nena de la guerra crec que és important que se sàpiga que els nens s’ho van passar molt malament. Aquests records són com arrels sembrades profundament que ens fan adonar que el món ha de lluitar per tal que mai… mai més, es tornin a viure situacions en què el desig de morir representi la llibertat».

02030511

1. Ma. Àngels

Enhorabona per la iniciativa. La millor manera per a no perdre la memòria històrica és que els nostres joves puguin escoltar els testimonis de primera mà.

2. Olga

Hola Pau, et felicito per haver compartit la vivència d’aquesta senyora amb els nois, penso que veient algú que ho expliqués de primera ma, els hi pot haver servit per fer-ho més proper i empatitzar millor amb aquestes situacions tant dures.