Aturades per evitar el desastre climàtic

El dia 27 de setembre de 2019 serà recordat com un altre divendres de grans mobilitzacions per conscienciar a la població sobre la necessitat de lluitar contra el canvi climàtic. Els joves cada vegada tenen més clar que no podem continuar així i els alumnes de l’IES Pere Fontdevila no en són una excepció. Elles i ells han participat en les mobilitzacions d’una manera molt activa. Els alumnes de 3er i de 4rt d’ESO i de 1er i 2on de BAT s’han adherit a la vaga convocada pel Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans. Han aprofitat el dia per fer una recollida de deixalles en diferents indrets del municipi de Gironella i han penjat tot un seguit de cartells on avisen de les conseqüències que poden derivar-se de la inacció per fer front als problemes mediambientals. En el següent enllaç podeu veure un vídeo de les seves accions. No us el perdeu!!

Encartellada i recollida d’escombraries 27/09/2019

Seguidament, tots aquests alumnes s’han reunit a les 12:15 h amb la resta de la comunitat educativa del centre  davant de l’Institut. Uns alumnes de 2on d’ESO que formen part del Comitè Ambiental han llegit el següent manifest:

ATUREM EL CANVI CLIMÀTIC

El 23 de setembre de 2019, els líders polítics de molts països, de grans multinacionals i de la societat civil es van reunir a la desesperada a Nova York per evitar un desastre que era imminent: en canvi climàtic. Els països assistents van comprometre’s a reduir a zero les emissions netes de gasos hivernacle fins l’any 2050, per evitar un augment de la temperatura planetària superior als 1,5ºC cap a finals de segle, però van fracassar.

El resultat és el món on hem envellit, on hem tingut els nostres fills i on estan creixent els nostres nets. Un món sense glaceres, on hi ha cada vegada més regions que resisteixen com poden estius sufocants i que no veuen una gota d’aigua durant mesos, mentre que altres llocs pateixen huracans, tempestes i inundacions devastadores. Moltes zones fèrtils han passat a ser deserts. Cada vegada hi ha més persones que passen gana i la seva debilitat les fa vulnerables a noves malalties. Els conflictes entre països ja no són produïts pel petroli. Ara ho són per l’aigua. Moltes espècies d’animals i plantes estan desapareixent. Hem abocat la biosfera cap a la sisena extinció.

Aquest podria ser un possible escenari d’un futur proper, si no canviem els nostres hàbits. Hem d’evitar que aquesta sigui l’herència que rebem dels nostres pares i el llegat que passem als nostres fills. Tots podem contribuir al canvi. Com fer-ho? Aquí teniu algunes propostes:

• Reutilitza tot el que puguis, redueix el consum de productes innecessaris, pressiona perquè es recicli tot el que ja no sigui útil.
  • Fes un ús responsable de l’energia. Cada llum que et deixes oberta contribueix a l’escalfament global.
  • L’aigua potable és un bé escàs. No la malgastis.
  • Sigues crític amb la gestió mediambiental que fan els que manen i ajuda’ls a millorar. Alguns d’ells són poc o gens sensibles amb el medi ambient, d’altres ho serien però estan lligats de mans i peus pels grans poders econòmics. La consciència i la sensibilitat del poble poden empènyer aquests poders cap a una manera de viure més sostenible.
  • Pensa més en cooperar que en competir.
  • Proposa als grans que portin una vida més saludable, caminant més i agafant el cotxe només quan sigui necessari.
  • Quan perdis l’esperança, pensa en el coratge i perseverança de la Greta. Si una nena com nosaltres ha alliçonat els líders polítics mundials a l’Assemblea de les Nacions Unides, que podrem aconseguir si unim totes les nostres petites accions?

En aquest enllaç podeu veure la lectura del manifest.

Els alumnes que han participat en la recollida d’escombraries també han dit unes paraules que podeu veure en el següent enllaç:

Manifest alumnes de 3er ESO

També ens han explicat l’experiència de la recollida de la deixalles que han fet al llarg de tot el matí.

Explicació recollida de deixalles pels alumnes de 4rt d’ESO.

Els alumnes més petits, de 1er d’ESO, també hi han fet la seva aportació. Han construït la frase ATUREM EL CANVI CLIMÀTIC amb lletres dibuixades en folis durant l’hora de Visual i Plàstica.

Finalment, també s’ha aprofitat l’acte per fer la inauguració oficial de l’IES Pere Fontdevila com Escola Verda.

A continuació podeu veure una selecció d’imatges dels esdeveniments d’aquesta jornada reivindicativa.