Els serveis comunitaris

Els serveis comunitaris són una assignatura que consisteix en què uns quants alumnes van a les escoles, la residència, la guarderia o la Creu Roja, per ajudar-los. Als alumnes els puntuen amb una nota depenent del que hagin treballat.

Els fan els alumnes de 3r d’ESO i 4rt d’ESO de tots els instituts de Catalunya. Has de fer 10 h en tot el trimestre. S’hi va els dies que vagin bé als alumnes o els que convinguin a l’escola o a l’entitat. Es fa a les tardes, en horari extrascolar.

Hem demanat a alumnes del centre que van fer l’assignatura el curs passat que ens diguin què els sembla. La Carolina Romero, el Roc Molina i Ricard Cierza ens han dit que per a ells seria millor fer el servei comunitari no en el temps lliure sinó en horaris d’institut.

Bàsicament, es col·labora amb  la Creu Roja, CEIP Gironella, FEDAC, escola Sant Marc, la residència, la guarderia i l’escola d’Olvan. Es va a ajudar els avis a la residència, a les escoles ajudar els nens i els mestres, a la Creu Roja col·laborar en diverses tasques que tenen engegades i a la guarderia ajudar els mestres.

Des de la Residència Sant Roc ens han dit que a la gent gran els agrada molt que el jovent els vagi a veure, que estiguin amb ells, que participin, per exemple, en les seves activitats, jocs… El personal de l’entitat també ens va dir que per a ells mateixos era molt gratificant tenir l’ajuda del jovent, així ells podien estar més relaxats fent la seva feina.

El servei comunitari per a l’alumnat de l’ESO té la finalitat de garantir que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.

Hem entrevistat als professors Patrici Estellé, tutor de 3r d’ESO, i Rosalia Muñoz, coordinadora pedagògica de l’institut. Ells ens han dit que pensen que és bo que els alumnes facin aquest servei, perquè és bo que els alumnes facin coses per a la comunitat sense esperar res a canvi. També ens diuen que hi ha alumnes que ho aprofiten molt i hi van de gust i que també és cert que alguns només hi van per obligació. Els criteris per a enviar els alumnes a una entitat o a una altra són: les preferències dels mateixos alumnes (entre dues opcions) i les necessitats de les entitats (nombre de persones que poden acollir…).

Per concloure, els serveis comunitaris serveixen per a formar-nos com a persones solidàries.

Alba Flores, Sergi Ivan, Jan Caellas i Nil Camprubí.