Sobre l’adoctrinament escolar

El claustre de l’Institut Pere Fontdevila de Gironella vol manifestar el rebuig davant les greus acusacions que recentment s’estan vessant sobre l’Escola Pública Catalana, sobre el nostre col·lectiu docent i, implícitament, sobre la nostra comunitat educativa.

Diversos dirigents polítics dels partits que donen suport al Govern de l’Estat i  entitats i mitjans de comunicació afins han engegat una campanya difamatòria acusant-nos d’adoctrinar el nostre alumnat per fomentar l’independentisme i d’incitació a l’odi. Aquestes difamacions han vingut acompanyades de dos requeriments del propi Ministeri d’Educació al Departament d’Ensenyament per presumptes delictes i violació de la llei per “adoctrinament ideològic” als centres escolars.

Davant la gravetat d’aquestes acusacions manifestem que:

• Entenem l’escola com una eina per formar ciutadans interculturals, lliures, demòcrates i cívics. Les persones que ens acusen d’adoctrinament són precisament hereus d’un model d’escola doctrinària amb l’objectiu de formar ciutadans alienats, amb obediència irracional i sense cap bri de pronunciament crític.
  • Algunes de les acusacions són clarament falses: inexistència d’ensenyament de llengua espanyola; o manifestament manipulades: vídeos amb baralles entre nens a l’escola … en una obra de teatre!
  • L’escola pública catalana és un model exemplar d’integració social d’alumnes de qualsevol origen sense cap tipus de segregació. En front d’això ens trobem declaracions irracionals que fomenten l’odi entre els ciutadans.
  • És molt greu que mentre des de l’escola ensenyem convivència cívica sustentada amb valors de pau i llibertat, altres es dediquin a aplicar violència i repressió com a model de societat.
  • Mentre expliquem que els ciutadans són els que acorden unes lleis per conviure, altres determinen que les lleis s’apliquen per sotmetre a una majoria de milions de persones.
  • Practiquem debats a classe basats en el respecte, la paraula i la raó, per contra els nostres alumnes visualitzen en determinats mitjans insults i manipulacions com a eines de debat.
  • Denunciem la gravetat d’aquestes acusacions que qüestionen la nostra professionalitat i que tenen la intenció d’incendiar la convivència social que bastim des dels centres educatius.
  • Exigim una rectificació immediata per part de les entitats i persones que han vessat aquestes acusacions alhora que els convidem a assistir a les nostres activitats educatives.
  • Continuarem endavant amb el nostre compromís de formar ciutadans crítics per a una societat lliure i sempre en contra d’una visió doctrinària de l’escola per part de qualsevol govern.