Reculls d’articles i premsa del programa d’INTERCANVI LINGÜÍSTIC-CULTURAL CATALUNYA-QUEBEC

CURS 16-17

  • 24 de gener de 2017 (web de l’Institut Pere Borrell) Article: image001INTERCANVI LINGÜÍSTIC-CULTURAL CATALUNYA-QUEBEC

L’Institut Pere Borrell participa per primera vegada aquest curs escolar al Programa d’Intercanvi lingüístic Catalunya-Quebec. Aquest programa es regeix en virtut del Conveni de col·laboració signat el 13 de gener de 2013 entre el Departament d’Ensenyament i l’entitat educativa oficial, Éducation Internationale, del Quebec. Enhorabona, doncs, al Departament, per aquesta iniciativa que consisteix en l’intercanvi d’alumnes quebequesos per estudiar durant tres mesos a Catalunya i poder desenvolupar les seves competències en espanyol i la seva iniciació al català i d’alumnes catalans al Quebec durant tres mesos més per desenvolupar les seves competències en francès.

image004

Des de l´11 de setembre i fins al 3 de desembre 2016, un alumne quebequès, Loïc Saint- Laurent Lebeux ha fet una estada a l’Institut Pere Borrell i ha viscut amb la família del nostre alumne seleccionat, Albert Planella Obach , el qual va començar la seva experiència al Quebec el dia 14 de gener i la – continuarà fins al 9 d’abril.

image003

Loîc Saint-Laurent Lebeux/Albert Planella Obach

  • 27 de febrer de 2017 (notícia al diari digital naciodigital del febrer de 2017 https://www.naciodigital.cat/cerdanya/noticia/740/ies/puigcerda/ofereix/programa/intercanvi/amb/quebec)
Portada del diari quebequès on apareix el puigcerdanenc Albert Planella | Arxiu familiar

Aquest curs 2016/2017 ha estat el primer que l’INS Pere Borrell de Puigcerdà s’ha acollit al programa d’intercanvi d’alumnat entre Catalunya i el Quebec (Canadà). L’institut cerdà és un dels 29 centres escolars de Catalunya, i l’únic de Girona, que compta amb l’acord per oferir aquest programa que funciona des de fa quatre cursos arran del conveni signat pels departaments d’Ensenyament dels dos països. Les places a Catalunya són 35-40 alumnes i cada centre només pot presentar tres candidats, màxim.

La professora de francès de l’INS de Puigcerdà, Maria Morente Foto: Jordi Pardinilla

“Les bondats del programa són moltes. La immersió lingüística en francès és una d’elles, però hi ha altres aspectes positius com ara el fet de conèixer altres països i cultures, conèixer altres sistemes educatius i una experiència enriquidora única a nivell personal”, ha explicat a Nació Cerdanya la professora de francès de l’IES de Puigcerdà, Maria Morente. “M’agradaria que hi hagués més participació de l’alumnat de Puigcerdà? Sí. És clar. Penso que l’experiència és magnífica. Forma part de la formació individual de cadascú. Però també he d’entendre que les circumstàncies personals són diferents en cada cas”, afirma Morente.

Entrada de l’INS Pere Borrell de Puigcerdà Foto: Jordi Pardinilla

El programa d’intercanvi té unes despeses. Les famílies que confirmen l’agermanament s’han de fer càrrec dels bitllets d’avió i trasllats a l’aeroport dels seus fills. També hauran d’acollir l’alumne quebequès que farà estada a Puigcerdà durant tres mesos. En l’actualitat, per a la segona convocatòria del programa a l’IES de Puigcerdà sembla ser que la continuïtat de la iniciativa està garantida amb la participació de l’alumna de quart d’ESO, Tèia Torrent. “Mentre hi hagi inscrits, que compleixin els requisits que se’ns exigeix, mantindrem aquest programa”, diu Morente. La data límit d’inscripció d’aquest curs és el dia 3 de març. Els alumnes a qui va adreçat el programa són els de quart d’ESO. “No descarto oferir la possibilitat que els de tercer també s’hi puguin acollir”, ha explicat Morente.

Planella i Saint-Laurent
En el cas de Puigcerdà, l’alumne que s’ha beneficiat d’aquest programa d’intercanvi i que és aquests dies a Quebec és l’Albert Planella. Va marxar el gener. Abans, durant els mesos de setembre a desembre, la família Planella va acollir el jove quebequès a casa seva, el Loïc Saint-Laurent, que durant tres mesos va ser un alumne més de l’IES de Puigcerdà. “La seva integració va ser absoluta”, explica Morente. Planella viu ara l’experiència a l’inversa. Torna el mes d’abril.

L’Albert, el Loïc i la Maria Planella, a la casa de Puigcerdà Foto: Arxiu familiar

Planella, en una entrevista recent en un diari quebequès, explicava que “iniciatives com aquesta fan del sistema educatiu gratuït un exemple a seguir per tots. Espero que aquesta col·laboració entre les dues entitats duri molts anys per a que molts altres nois i noies com jo tinguin la sort d’aprofitar aquesta magnífica oportunitat”. Per la seva banda, Loïc explica com és d’interessant “donar l’oportunitat als estudiants del Quebec a viure tres mesos en un altre país. És una experiència única”, afirma.

El més petits del Club Futbol Puigcerdà li van regalar aquest recull d’imatges, signades, al jove Loïc que durant aquests mesos va fer-los d’entrenador  Foto: Arxiu familiar

  • 5 d’abril de 2017 (article a la web de l’Institut Pere Borrell) QUÈ EN PENSEN ELS ALUMNES DE L´INTERCANVI CATALUNYA – QUEBEC?

image001Loïc saint-Laurent

 1- Qu’est-ce qui m’a motivé à participer à l’échange étudiant?

J’ai toujours eu envie de découvrir une autre culture sous forme d’immersion. Quand j’ai vu que ce programme d’échange-étudiant était offert, j’ai sauté sur l’occasion. J’ai toujours cru que dans les voyages touristiques qui dure quelques semaines font seulement un survol de la culture. Je trouvais ça dommage d’avoir seulement une petite fenêtre culturelle sur un pays pour ensuite retourner à la maison. C’est pourquoi j’ai décidé de remédier à la situation en participant à cet échange étudiant. Ce semblait être une expérience très enrichissante et éducative. Aller vivre dans un autre pays pendant trois mois avec une famille qui m’était inconnue m’effrayait un peu. Je suis par contre quelqu’un qui aime beaucoup le défi. C’était une autre raison qui m’a motivé à y participer. Je pensais aussi que ce projet allait me faire vieillir, me responsabiliser et accentuer mon autonomie. Ce programme semblait très fructueux en général.

2-  Évaluation de l’échange

Famille : Ma famille d’accueil était géniale ! Avec leur accueil et leur générosité, cette famille est irréprochable. Ils m’ont tous donnés beaucoup d’attention afin de veiller à ce que mon séjour soit des plus mémorables. Tout était sincèrement parfait. Je continu de croire que les Catalans sont des gens qui savent comment recevoir.

Lycée : J’ai beaucoup apprécié l’entourage et l’attention des tous les membres du personnel et des autres élèves. Mon intégration s’est très bien passée grâce à eux. La professeure responsable de moi s’est très bien occupée de moi. Par contre, je préfère mieux le système d’éducation du Canada qui est un peu plus avancé selon moi.

Activités : Les activités que ma famille d’accueil m’ont fait faire m’a vraiment permis de connaitre le pays d’en apprendre plus sur la culture. Elles ont été très enrichissantes, amusantes et éducatives. Sans ses activités, je n’aurais pas eu la même ouverture sur le pays.

Amis : C’est en Catalogne que j’ai rencontré les gens les plus chaleureux de ma vie dont mes amis. C’est avec ceux-ci que retiens les meilleurs moments de mon échange. Ils sont tellement accueillant et m’ont très bien inclus dans leur cercle d’amis.

Traditions : Les traditions catalanes sont très différentes que les traditions canadiennes. J’ai découvert de nouvelles croyances qui m’ont épaté. Que ce soit au niveau culturel, qu’au niveau social, ou qu’au niveau culinaire, il y a de quoi d’être impressionné.

Bref, cet échange m’a ouvert sur le monde.

3-  Avis sur la collaboration entre le gouvernement de Catalogne et Éducation Internationale.

C’est intéressant de donner l’opportunité aux élèves québécois d’aller vivre pendant trois mois dans un autre pays. C’est une expérience unique. Il y a tout de même quelques points à améliorer dans ce programme. Par exemple, les canadiens devaient payés le double de somme déboursé pas les catalans.

Albert Planella

1- Què et va motivar a participar a l’intercanvi?

 Quan l’institut ens va oferir de fer una estada al Québec durant un trimestre, vaig pensar que havia de presentar-m’hi. Ja que és una oportunitat única i a l’abast de molt pocs. Vaig comentar-ho amb la meva família, ja que sense ells hauria estat impossible l’intercanvi. I vam estar tots d’acord en que era molt interessant i enriquidor per un noi de 16 anys, fer una estada de 3 mesos integrat en una família i una escola a l’altre cantó de l’oceà. Ja que això comporta conèixer una nova cultura, un nou país i gent molt diversa. També ajuda a guanyar autonomia i a espavilar-se ja que et passes 3 mesos allunyat del teu entorn i la teva família.

2-Després d’un mes al Québec, com estàs vivint l’intercanvi?

Família d’acollida : Des del primer dia m’he sentit molt a gust amb la meva família d’acollida. Tant el Loïc com la seva mare i el seu germà, són persones molt senzilles, acollidores i generoses. Sempre estan disposats a ajudar en el que faci falta i han fet tot el possible per a què la meva integració fos ràpida i còmoda. Mai m’han fet sentir com un convidat a casa, sinó com un més de la família.

– L’institut : És un institut molt gran amb molt bones instal·lacions. Tecnològicament està més avançat que els instituts del nostre país. El nivell de l’escola és elevat i exigent. I el mètode d’ensenyament es basa de projectes i presentacions orals. Es respira un molt bon ambient a les classes, la relació entre alumnes és molt bona, i la relació professor-alumne és molt fluïda i natural.

– Activitats : A dia d’avui, amb la família hem anat a esquiar i  hem fet una excursió per la muntanya. Amb el Loïc i els amics hem anat a veure un partit de hockey i hem anat a patinar. Pels dos mesos restants, està planificat anar a visitar les ciutats de Québec, Mont-real Ottawa i Nova York. També està planificat anar a veure un partit de hockey  de la NHL dels Canadiens de Montréal, l’equip més famós del país.

– Gent : El Loïc i el seu germà m’han presentat molta gent. La gent del Québec han sigut molt amables, acollidors i integradors des de que els he conegut. Al Québec hi trobem una enorme diversitat cultural, fet pel qual mai m’han fet sentir com un estranger. La gent tenen una ment molt oberta degut a la globalització i la cultura acollidora i altruista del país.

– Tradicions : Tot i ser el país més  « europeu » d’Amèrica, les costums quebequeses són diferents a les catalanes. Com per exemple el tipus de menjar, els horaris, els esports més practicats, la mentalitat i les costums . En el que es veuen més identificats és en « la poutine », el seu menjar més típic.

 En resum, la meva estada al Québec, m’ha permès aprendre com funciona un país diferent al nostre, com és la seva gent i les seves costums. També m’ha permès tenir una ment més oberta, visitar nous indrets, aprendre un nou idioma i  adaptar-me més fàcilment a les adversitats.

3- Que en penses de la col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i Éducation International?

Crec que ha estat una gran idea i molt interessant. Ja que permet fer una estada de 3 mesos a un altre país amb tot el que això comporta. I l’únic que hem hagut de pagar ha estat el bitllet. Aquest programa seria impossible de dur a terme per a alumnes de escoles públiques sense aquesta col·laboració entre les dues entitats. Penso que iniciatives com aquesta fan del sistema educatiu gratuït un exemple a seguir per tots. Espero que aquesta col·laboració entre les dues entitats duri molts anys per a que molts altres nois i noies com jo, tinguin la sort d’aprofitar aquesta magnífica oportunitat.

UNA EXPERIÈNCIA ÚNICA

image003 image006 image007

Podeu llegir l’entrevista en doc: què en pensen l´Albert i en Loïc de l´intercanvi Catalunya Quebec

CURS 17-18

  • 26 d’abril de 2017, (article a la web de l’Institut Pere Borrell) L’INS PERE BORRELL acollirà per segon any consecutiu una alumna del Quebec.

Ens plau comunicar que  per segon any consecutiu  l´INS PERE BORRELL participarà a l’intercanviï  lingüístic Catalunya –Quebec organitzat pels departaments d’ensenyament català i quebequès.

Una  alumna de 4t d’ESO, la Tèia Torrent Bragulat  ha estat seleccionada  per participar en aquest  Programa d’Intercanvi  durant el curs 2017-2018.

Tot just fa dues setmanes, va tornar del Quebec l’alumne Albert Planella i cal dir que aquest primer intercanvi ha funcionat molt bé i els dos alumnes agermanats han viscut una de les millors experiències de la seva vida.

La Tèia  anirà al Quebec durant el segon trimestre del curs  vinent per  perfeccionar el seu francès i viure en una en una cultura i una família diferent. És una experiència que va més enllà de perfeccionar un idioma.

Esperem que aquest èxit estimuli alumnes de les promocions següents a inscriure’s en aquest Programa.

  • 17 de novembre de 2017, (article a la web de l’Institut Pere Borrell) 2n any d’INTERCANVI LINGÜÍSTIC-CULTURAL  CATALUNYA-QUEBEC.

L’ Institut Pere Borrell participa per segona vegada consecutiva al Programa d’Intercanvi lingüístic Catalunya-Quebec. Aquest programa es regeix en virtut del Conveni de col•laboració signat el 13 de gener de 2013 entre el Departament d’Ensenyament i l’entitat educativa oficial, Éducation Internationale, del Quebec. Enhorabona, doncs, al Departament, per aquesta iniciativa  que consisteix en l’ intercanvi d’alumnes quebequesos per estudiar durant tres mesos a Catalunya i poder desenvolupar les seves competències en espanyol i la seva iniciació al català  i d’alumnes catalans al Quebec durant tres mesos més per desenvolupar les seves competències en francès.

LÉA GRENIER I TEIA TORRENT

El dia 10 de setembre va arribar a Catalunya l’alumna quebequesa Léa Grenier. Estarà al nostre centre fins al dia 2 de desembre compartint aules i experiències amb els nostres alumnes. Durant aquests tres mesos la Léa Grenier estarà vivint amb la família de la nostra alumna seleccionada, la Teia Torrent Bragulat, la qual començarà la seva experiència al Quebec el dia 13 de gener fins al 8 d’abril.

AMB ELS ALUMNES DEL BATXIBAC

  • 6 de desembre de 2017, (reportatge a TV Pirineus i notícia a la se va web) PROGRAMA D’INTERCANVI AMB ESTUDIANTS DEL QUEBEC – Cerdanya.  

ENLLAÇ al reportatge vídeo de la Televisió dels: http://www.pirineustelevisio.com/zapping/noticies/2017/desembre17/06-12-17-3-a.small480x320.mp4?_=1

NOTÍCIA: Per segon any, l’INS Pere Borrell de Puigcerdà participa en un programa d’intercanvi lingüístic entre estudiants del centre i del Quebec, una iniciativa impulsada des del departament d’Ensenyament de la Generalitat. Durant tres mesos, la Léa Grenier ha fet una estada a l’institut de Puigcerdà per aprendre el castellà, i també una mica de català, i ha conviscut amb la família de la Teia Torrent, que al gener marxarà al Quebec a casa de la Léa i on també anirà a un institut d’allà fins l’abril. Des del centre educatiu veuen aquest programa com una gran oportunitat per l’aprenentatge dels alumnes.

El programa d’intercanvi s’ofereix als alumnes de 4t d’ESO que estiguin interessants en cursar el Batxibac, una modalitat d’estudis que el centre ofereix per tercer any i que permet obtenir el títol de Batxillerat català i francès. Tots ells han de superar una entrevista i és el departament d’Ensenyament qui selecciona els joves que participaran a l’intercanvi.

La Léa valora molt positivament l’estada a Cerdanya i espera amb ganes l’arribada de la Teia, qui viatjarà al Quebec amb l’objectiu de millorar el seu nivell de francès.

El curs passat, l’Institut de Puigcerdà va ser l’únic de les comarques de Girona en participar en aquest programa d’intercanvi lingüístic i, com que va ser un èxit, enguany ha volgut repetir-lo. L’Albert Planella va conviure amb la família del Loïc, després que aquest estigués un trimestre a Puigcerdà. Una experiència que ha anat més enllà de les aules.

Aquest curs una trentena d’estudiants de Catalunya i del Quebec formaran part d’aquest programa de mobilitat.

Parlen al vídeo: MARIA MORENTE, COORDINADORA BATXIBAC INS PERE BORRELL PUIGCERDÀ – LÉA GRENIER – TEIA TORRENT – ALBERT PLANELLA