NEXTCLOUD, UN ENTORN PER COMPARTIR

Al voltant de l’any 2011 sorgien els serveis d’allotjament de fitxers al núvol, que van revolucionar la forma d’entendre l’emmagatzematge i la metodologia de treball per a moltes persones. D’aquesta manera es passava de guardar la feina -feta, en general, fora de casa- d’un dispositiu de memòria físic al núvol (a la xarxa).

A partir de llavors no portar un pen drive no ha estat un impediment per començar a treballar en un document del format que sigui i poder-lo desar amb seguretat, o bé continuar una feina pendent en estones lliures que no esperàvem tenir. L’únic inconvenient és la necessària connexió a Internet que suposa aquest mètode. La resta, tot són avantatges.

Les noves tecnologies mai han estat alienes al món educatiu i al que ha suposat la penetració de les TIC en els processos d’ensenyament-aprenentatge amb el nostre alumnat. És per això que des de la docència sovint hem importat totes les eines digitals que ens han permès crear, per exemple, entorns virtuals per compartir amb els nostres alumnes.

Una manera de crear un propi entorn de compartiment d’arxius a les nostres aules és a través de l’eina Nextcloud. Però… qué és?

És un programari estructurat amb l’arquitectura de relació entre el servidor (que ofereix el servei d’emmagatzematge de dades) i el client (que es beneficia d’aquest) que permet compartir arxius allotjats al núvol. La seva funcionalitat és similar al Dropbox, encara que el Nextcloud és una eina de codi obert i això permet incorporar funcionalitats addicionals al servidor en forma d’aplicacions.

Nextcloud és un projecte paral·lel al d’ownCloud, que també és un programari de servei d’allotjament al núvol. L’OwnCloud va ser el projecte original, que es va dividir en diverses opcions, i de fet són moltes les empreses que l’han implantat a les seves oficines com a eina col·laborativa per a la compartició de fitxers entre equips o terceres persones.

El Nextcloud és ideal per treballar col·laborativament, consultar i compartir arxius de manera instantània i impersonal. Això vol dir que es poden anar creant usuaris sense noms, cognoms ni dades personals de l’alumnat: un fet que no compromet la seva intimitat i privacitat. Això el diferencia d’altres plataformes com Google Drive, i ens permet usar una eina segura que ens allunya de polèmiques que han sorgit en plataformes com Google For Education (especialment i més concretament, en el conegut Google Classroom).

Com implementem el Nextcloud? En el nostre cas, hem apostat per crear una eina virtual per compartir apunts i exercicis en una plataforma pel mòdul professional de Formació i orientació laboral. Hem procedit a registrar un domini -que és http://www.fol-alexrevelles.cat– i a gestionar la contractació d’un hosting privat contractat apache que funciona amb php i mysql. Aquest genera un entorn amb navegador, disposa d’aplicació d’escriptori i per smartphone, una aplicació de mòbil i pot fins i tot anar en una raspberry.

Com funciona el Nextcloud? L’eina funciona amb un entorn virtual que permet crear carpetes i subcarpetes per organitzar els fitxers fàcilment i intuïtivament, que recorda a l’explorador del Windows.

En cadascuna d’aquestes carpetes, es permet el compartiment d’arxius amb diverses persones usuàries o bé enviant un enllaç de compartició a qualsevol persona a qui desitgem (per correu electrònic), autoritzant d’aquesta manera el seu accés. Respecte a l’ordenació de les carpetes: ens permet visualitzar els detalls, canviar el nom, moure-la o descarregar el contingut així com també afegir-la com a preferida.

Qui són aquestes persones usuàries? Cadascuna i cadascun dels nostres alumnes. Què ofereix aquest entorn que no ofereixin altres entorns? La gran diferència és la possibilitat de crear usuaris impersonals del nostre alumnat, creant usuaris genèrics (o fins i tot els d’una classe: per exemple 1r de ME dual, que vol dir la classe de 1r de CFGM de Manteniment electromecànic dual) garantint la protecció de dades personals.

Així resulta interessant la compartició que permet fer en xarxes socials:

A l’espai de Recents podem visualitzar els últims documents visualitzats:

A l’apartat de Preferits podem visualitzar la documentació que hem elegit com a preferida.

A la secció Compartit permet veure els arxius que s’han compartit amb cada persona usuària creada en el mateix entorn.

Cadascun dels ítems els podem previsualitzar:

I també es permet la reproducció de diapositives, mitjançant el mode de Reproducció:

Aquestes diapositives es poden compartir o compartir (mitjançant les opcions que apareixen a la part superior dreta de la pantalla):

Existeix un visor també per a l’obertura d’arxius PDF que s’executa al mateix entorn virtual:

Per últim, disposa de recursos de seguretat, privadesa i d’accessibilitat:

En resum, el Nextcloud permet disposar de:

• Emmagatzematge d’arxius en estructures de directori convencionals.
  • Possibilitat de crear, moure, canviar el nom, descarregar, afegir a preferits i compartir carpetes i arxius amb equips i terceres persones.
  • Connexions amb Dropbox, Google Drive i Amazon S3.
  • Possibilitat d’afegir-hi aplicacions.
  • Diverses opcions de seguretat i d’accessibilitat.
  • Interfícies traduïdes a diverses llengües, també en català.
  • Aplicació de mòbil Nextcloud disponible per Android (smartphones) i iOs (iPhone) que carrega l’entorn virtual al mòbil i permet a l’alumne/a interaccionar.
  • Diverses persones usuàries, que poden ser impersonals, amb contrasenyes diferents. L’administració pot assignar un límit d’espai i el correu de cadascun d’aquests.

• L’aplicació de calendari i connexió amb el mòbil per sincronitzar.