XERRADES A CAN RIUS PELS ALUMNES DE BATXILLERAT

ff

Divendres 27 de març els alumnes de 1r i 2n de Batxillerat han participat a una jornada especial, amb un seguit de xerrades a la Sala Noble de Can Rius.
Han estat organitzades en col.laboració amb El Toc i la Regidoria de Participació Ciutadana.

En primer lloc, diverses entitats de Caldes de Montbui relacionades amb el voluntariat han presentat les seves activitats: la Fundació Santa Susanna, l’AMPA de l’Escola La Lluna, la PAH (Plataforma d’Afectats per la Hipoteca), Caldes Solidària, Lècxit, Caritas Caldes, AMPA d’El Calderí.

En primera persona, voluntaris en actiu han explicat les seves experiències, la gratificació que dóna participar-hi, el tipus d’activitat que s’hi pot realitzar, etc.

Per exemple, els voluntaris de la PAH n’han explicat l’origen, la tasca de mediació que realitzen entre entitats i persones afectades per la hipoteca. També han explicat les accions que duen a terme quan no hi ha voluntat de diàleg per part de les entitats bancàries, com per exemple a través d’enganxines i cartells per a informar als usuaris d’una entitat concreta de la manca de sensibilitat social d’aquell banc o caixa en processos de desnonaments. Van convidar a qui se sentís interessat, a assistir a les reunions que fan al Centre Democràtic i Progressista, els dilluns a les 19.00.

En alguns casos, han estat alumnes del propi institut, com a voluntaris, els qui han presentar l’activitat de l’entitat en què col.laboren. És el cas de Caldes Solidària, representada per l’alumna de 2n de batxillerat Kimberly Camacho. Ha explicat diferents projectes: en solidaritat amb el Poble Saharaui, en relació als conflictes al Congo, i molt especialment el taller d’alfabetització a Caldes mateix… Aquest taller no és només una forma d’ajudar a la integració dels nouvinguts a través de la llengua, sinó d’aprendre de les diferents cultures dels que hi participen. Actualment al taller hi atenen una veintena de persones, però són només tres voluntaris. En aquest sentit ha animat tothom a participar-hi!

L’INS Manolo Hugué ja col.labora habitalment amb algunes de les entitats, concretament amb el programa de recollida d’aliments d’El Rebost Solidari, promogut per Caritas Caldes, Caldes Solidària i Creu Roja. Segons un dels voluntaris, ajuda actualment a unes 200 famílies del poble.

Alumnes de 4 d’ESO i de 1r de batxillerat han explicat la seva experiència com a voluntaris a Lècxit. Aquest programa acompanya nens i nenes de primària en el procés d’aprendre a llegir, tot intentant que agafin el gust per a la lectura. Implica també ajudar amb els deures i, és,clar, passar una bona estona (al capdavall vénen de passar una jornada completa a l’escola). Han valorat que és una experiència personal molt bona, enriquidora. Fan servir una mena de talonari que serveix per a descobrir els interessos dels nens i nenes, i poder-ho fer així més amè.

També s’ha informat del funcionament del Punt de Voluntariat Municipal. Pot atendre els nois i noies que tenen interès en fer de voluntari o voluntària, a part de les tasques d’assessorament i formació que ofereix a les entitats.

A la segona part de la jornada, organitzada en col.laboració amb SEPC-Caldes, dos universitaris han plantejat la qüestió de la implantació del model 3-2 a la universitat. L’exposició s’ha remuntat al Pla Bolonya, definit com la primera gran agressió a la universitat. Han denunciat que l’adopció de l’estructura de tres anys de grau més dos anys de màsters, podria significar, per exemple, que en lloc de pagar uns 10.000 euros per tota la formació, s’hagi de pagar 15.000 euros. També assenyalen que la lluita dels estudiants pot tenir èxit, perquè hi ha sectors del professorat, i fins i tot degans universitaris, que coincideixen en el rebuig de la nova normativa. També expliquen que hi ha certes ‘carreres’ que es fusionen entre elles, de manera que es perd formació especialitzada, el grau esdevé un estudi molt generalista. Cal tenir en compte que la llei té caràcter retroactiu, és a dir, que es podrà aplicar als estudiants que ja portin dos o tres cursos d’estudis. D’altra banda, incentivarà la proliferació de màsters privats, selectius no pas per mèrits acadèmics, sinó exclusivament per les possibilitats financeres de l’estudiant. Van aprofitar per fer una reflexió sobre el que significa fer vaga, si hom s’ho pren seriosament, i que té un pes significatiu com mesura de pressió.

La jornada ha finalitzat amb una xerrada d’orientació universitària, a càrrec de l’UB (Universitat de Barcelona).

canrius

can rius