Proves Pisa 2018

El nostre centre va estar seleccionat per participar en les proves Pisa 2018, que es van dur a terme en el gimnàs del nostre centre durant la primera quinzena del 7 de  maig del 2018, com podeu veure en aquestes imatges:

Com potser sabeu, PISA és una de les avaluacions internacionals de més renom i prestigi, i es realitza cada 3 anys.
L’estudi PISA (
Programme for International Student Assessment) és un estudi triennal de l’Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic  (OCDE) que des de l’any 2000 s’aplica sobre alumnes de 15 anys d’arreu del món amb l’objectiu d’avaluar els sistemes educatius dels països que hi participen.
En cada cicle hi participen més països, de manera que si l’any 2000 n’hi van participar 43, el 2018 ho van fer 79.
(http://www.oecd.org/pisa/)

Des de l’any 2003, Catalunya participa a PISA amb mostra pròpia, amb l’objectiu d’obtenir dades que siguin representatives del seu territori i comparables amb altres països i comunitats autònomes. Com en cada cicle, la selecció dels centres que constitueixen la mostra l’ha va dur a terme el consorci PISA, seguint els requeriments tècnics establerts.

El nostre centre va estar seleccionat per formar-ne part, amb altres quaranta-vuit centres d’àmbit públic, concertat i privat de Catalunya.
De Catalunya hi van participar 1690 alumnes, del nostre centre  93 alumnes.

En cada cicle PISA s’avaluen tres dominis principals: la competència en comprensió lectora, la competència matemàtica i la competència cientificotecnològica.

Els resultats de que disposem  actualment no contemplen la competència lectora; el 15 de novembre, l’OCDE va penjar una nota en el seu web en què informava que s’ajornava la publicació dels resultats de comprensió lectora de l’Estat espanyol i de les comunitats autònomes a causa dels problemes tècnics que s’hi havien detectat. Pel que sembla  que s’havia percebut un ”comportament de resposta inversemblant” per part dels estudiants de molts centres de l’estat espanyol, que van respondre més de vint preguntes de la secció de fluïdesa lectora amb menys de 25 segons, quan de manera general s’hi van dedicar entre 50 segons i més de dos minuts. L’OCDE no va concretar en quins centres ni de quines zones s’havia detectat aquest comportament.
Fonts del Departament d’Educació han considerat que si l’OCDE no està segura de la qualitat de les dades, cal retirar tots els resultats ja que tots poden estar subjectes a dubte, i esperar doncs, les noves anàlisis.

Anàlisis dels resultats

El rànquing de PISA l’encapçalen en competència científica, per aquest ordre, Estònia, Japó Finlàndia i Corea, mentre que en competència matemàtica l’ordre és Japó, Corea, Estònia i Països Baixos.

Catalunya, que en competència científica ha tret 15 punts menys que n l’edició del 2015, ha obtingut 489 punts i està al nivell de països com ara Noruega i Àustria (490) o Letònia (487); i en una situació similar a Espanya que està just per sobre de Lituània, Hongria i Luxemburg;

En competència matemàtica, els alumnes catalans han tret de mitjana 490 punts, 10 punts menys que l’any 2015, i està al nivell d’Austràlia (491) o Portugal (492), i per sobre d’Itàlia (487), República eslovaca (486) o Luxemburg (483)

Així, amb 489 punts a competència científica  i 490 a competència matemàtica, Catalunya se situa propera a la mitjana de l’OCDE, per sota de l’europea i es manté lleugerament per sobre de la mitjana espanyola, on la major part de comunitats han baixat respecte el 2015.

En competència científica, Catalunya se situa per sota de Galícia, que és la primera, Castellà i Lleó, Astúries, Cantàbria, Aragó i Navarra. En canvi, se situa per sobre de País Basc, l’única comunitat que millora en ciència, Madrid, que ha caigut 29 punts, o La Rioja, així com la resta de comunitats autònomes.
En competència matemàtica és Navarra qui, malgrat caure quinze punts, encapçala el rànquing espanyol, seguida de Castellà i Lleó, el País Basc, Cantàbria, Galícia, La Rioja i Astúries. Catalunya doncs, se situa a la vuitena posició, just per sobre de Madrid, que ha caigut nou punts, Balears i Castella-la Manxa.

La diferència dels resultats per gènere és perceptible en la competència científica, on les noies treuen 4,22 punts més que els nois, mentre que en competència matemàtica, els nois treuen, de mitjana, un 0,27 més.

Podeu consultar una informació molt més exahustiva en aquesta publicació del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu:    Resultats de Catalunya 2018

Anàlisis dels resultats en el nostre centre

El Consell Superior d’Avaluació ens ha fet arribar dos gràfics amb les puntuacions mitjanes de l’alumnat del Manolo Hugué en relació amb les de Catalunya, d’Espanya, de la Unió Europea i de l’OCDE.

Aquests són els gràfics:

COMPETÈNCIA MATEMÀTICA COMPETÈNCIA CIENTÍFICA
competencia matemàtica PISA 2018 Manolo Hugué competència científica PISA 2018 Manolo Hugué

Podem treure les següents conclusions:

• En el nostre centre estem per sobre de les mitjanes tan de Catalunya, com d’Espanya, com de l’Unió Europea com de l’OCDE en les dues competències.
  • En competència matemàtica estem al mateix nivell que la mitjana de països com Regne Unit i Suècia  (502), i per sobre de països com Noruega (501) i Alemanya (500).
  • En competència científica estem per sobre del sisè pais del rànquing, Polònia (511), i només per sota de Estònia (530), Japó (529), Finlàndia (522), Corea (519) i Canadà (518)

Encara que l’objectiu de PISA és avaluar els sistemes educatius i no els centres ni els alumnes; aquests bon resultats ens han d’animar a tirar endavant la nostra tasca educativa sense disminuir en el nostre compromís de millorar de forma contínua.

Equip Directiu