El dissabte passat, es va celebrar la 7a edició del DITMAE, el Dissabte Transfronterer de les Matemàtiques a l’Alt Empordà, una trobada d’instituts de les dues bandes de la frontera on parelles de nois i noies des de 4t d’ESO fins a 2n de BAT, passen tres horetes escoltant xerrades i participant en un concurs-taller de contingut purament matemàtic. El programa de xerrades és interessantíssim i ens acosta als temes claus de la investigació matemàtica de primera línia de l’actualitat conduïts per matemàtics punters.
A continuació podrem llegir la opinió dels mateixos alumnes:
|
|
“Dissabte passat vam participar al VII dissabte transfrontrer de matemàtiques (conegut també amb l’acrònim DITMAE), celebrat a Figueres. La jornada va consistir, en primer lloc, en una xerrada sobre Geometria 3D i realitat virtual a càrrec d’un professor de la Universidad de Almería. Posteriorment, després d’un suculent esmorzar, es va celebrar una competició on vam haver de realitzar diferents proves utilitzant un simulador de geometria virtual anomenat NeoTrie, entre altres activitats relacionades amb els cossos geomètrics. Es competia per parelles i nosaltres vam acabar en segona posició! Aquesta experiència ens ha encantat i estem desitjosos de tornar-hi a participar l’any vinent!” ANDREU I XANTHIN – 4T ESO
|
“La xerrada la va fer el creador d’una aplicació de dibuix 3D en realitat virtual. Per utilitzar-lo, a més del software necessitaves unes ulleres de realitat virtual i uns “mandos” que simulaven les teves mans. Podies dibuixar des de piràmides fins a un icosaedre i més. També hi havia uns “exercicis” integrats en l’aplicació que et permetien, entre d’altres funcions, buscar camins entre els vèrtexs o mirar quin era el nombre més petit de colors que es necessitaven per pintar els vèrtexs d’una figura en 3 dimensions tenint en compte que no hi podien haver dos vèrtexs amb el mateix color. Després de la xerrada va començar el concurs. Havíem de fer unes 10 proves i obtenir puntuació per cadascuna d’aquestes. Guanyarien les 3 parelles que aconseguissin la màxima puntuació. Les diferents proves no eren gens monòtones malgrat la majoria tractessin sobre figures en 3 dimensions. Una de les proves que més em va agradar va ser una en què hi havia una figura geomètrica immensa dibuixada en una fusta, i a cada vèrtexs hi havien claus. Es tractava de passar un corda per cada clau sense repetir. Finalment, va venir la entrega de premis. Malgrat que nosaltres no aconseguíssim acabar entre els 3 primers, vam tenir la sort de tenir els nostres companys en 2a posició”. ROGER I QUIM – 4t ESO
|