La pràctica de la vela

La vela és un esport que es practica al mar, i en què els vaixells que s’utilitzen no tenen motor. Has d’avançar amb l’ajuda del vent i la teva experiència per poder dirigir-te.

Aquest reportatge té l’objectiu d’informar de com és la pràctica de la vela i com es realitza aquí a l’Escala. Al començament us explicaré el tipus de vaixells que trobem, llavors, us explicaré com es el port de l’escala i com es el seu club. Per acabar, us mostraré les parts dels vaixells que trobem i mostraré l’entrevista realitzada a la Paula Ballana.


ELS VAIXELLS

Trobem bastants tipus de vaixells però els més utilitzats son els següents:

VELA LLEUGERA:

Els vaixells de vela lleugera son aquells que no superen els 4 metres d’eslora i serveixen per iniciar-se. Aquests són els següents:

En primer lloc trobem el Raquero, que serveix per iniciar-se amb companys a la vela ( entre 2 i 7 pers.)

En segon lloc trobem l’Optimist, que serveix per iniciar-se en solitari (màxim 1 pers.)

En tercer lloc trobem el Quba, que s’utilitza quan ja se’n té més experiència (1 – 2 pers)

En quart lloc trobem el Feva, que s’utilitza per continuar aprenent amb facilitat (1 – 2 pers)

En cinquè lloc trobem el Laser, que s’utilitza quan una persona ja té experiència per portar 1 vaixell en solitari (1 pers.)

En sisè lloc trobem el Catamarà, que s’utilitza quan es vol passar una bona estona i navegar ràpidament amb comoditat ( entre 1 i 4 pers.)

I en setè i últim lloc a la vela lleugera, trobem el Vision, que l’utilitza la gent que ja en sap molt i comença a fer les seves petites travesses (2 – 3 pers.)

 

VELA CREUER:

Els vaixells de vela creuer s’utilitzen quan es comencen a fer travesses i agafar experiència de cara a ser un gran navegant:

En primer lloc, trobem el J70 (Creuer de 7 m), que s’utilitza per fer travesses amb gent més experimentada ( 2 – 4 pers.)

I en segon lloc trobem el c- 8p, que s’utilitza per començar a fer grans travesses amb una bona durada ( 3 – 8 pers.)

Principals tipologies de vaixell per practicar la vela lleugera

Tots aquests vaixells els podem trobar a la majoria dels ports de tot Catalunya, però en alguns d’ells trobem altres models de vaixells, però són molt semblants.

 

EL PORT DE L’ESCALA

Al nostre port disposem de tots aquests vaixells, els podem utilitzar tant per lloguer com a través de l’escola nàutica o amb l’institut a segon de la ESO.

La majoria dels vaixells que trobem al nostre port  son de motor, però aquests no es gaudeixen tant com els de la vela. Al port s’ha de pagar una quota a l’any per dipositar el vaixell i han de tenir un manteniment mínim, cadascú s’encarrega del seu nabiu però als vaixells de vela lleugera són cuidats pel club nàutic, entre els monitors, els aprenents i els alumnes.

 

EL SEU CLUB

Al club nàutic l’escala disposem de més de 20 ocupants, entre els monitors, els aprenents i els alumnes.

  • Els monitors, que ja han adquirit molta experiència, es dediquen a ensenyar als aprenents i als alumnes ha ser grans navegants i organitzadors del club, a més a més, també es dediquen ha gaudir de la vela realitzant travessies.
  • Els aprenents, es dediquen a aprendre dels monitors i a ajudar als alumnes, sobretot al manteniment dels vaixells i a ajudar als estrangers quan els alquilen.
  • Els alumnes, es dediquen a aprendre i evolucionar amb l’ensenyament dels monitors i l’ajuda dels aprenents. A les regates ( competicions de vaixells lleugers) són ajudats i dirigits per els monitors i els respectius entrenadors.

 

ELS VAIXELLS

Els vaixells de vela estan formats de diferents parts, són les següents:

  • Pal: Pal bàsic que suporta la vela major.
  • Floc: És la vela més petita situada a la part davantera de l’embarcació.
  • Casc: Part que forma el vaixell en si. És la part que flota en l’aigua.
  • Estribord: És la manera nàutica de dir dreta.
  • Babord: És la manera nàutica de dir esquerra.
  • Proa: És l’arc de davant del vaixell.
  • Popa: És la part de darrere de l’embarcació.
  • Aleta: És la cantonada de darrere del casc.
  • Escota: Cap que pot ser de diferents mides, que controla l’obertura de la vela major i el floc.
  • Orsa: Part extraïble del vaixell amb forma rectangular, que servei per reduir la força del corrent, és a dir fer que l’embarcació navegui endavant i no vagi de costat.
  • Botavara: Cilindre situat sota de la vela major que dóna forma i consistència a la vela.
  • Timó: Part essencial que controla la direcció de l’embarcació.

 

Llavors, aquí trobem les parts de la vela:

 

  • Major: És la vela més gran i està situada darrere del floc.
  • Floc: Vela petita que està situada davant de tot.
  • Spinnaker: És una vela molt potent que només la porten algun tipus d’embarcació. Aquesta està guardada dins de l’embarcació i es treu quan es fa un rumb obert (llarg, través, popa) estirant d’un cap.
  • Puny de drissa: és el punt on s’acaba la vela major.
  • Sabre: pal que es posa dins de la vela per donar-li forma.
  • Baluma: part exterior de la vela (tant de la major com del floc), per on surt el vent.
  • Gràtil: part interior de la vela per on entra el vent. És la part més sensible de la vela.
  • Pujàmen: vora inferior de la vela, és el punt entre la botavara i la vela.
  • Puny d’escota: és el punt exterior i inferior de la vela on es lliga la vela amb la botavara de la vela major.
  • Puny d’amura: és el punt que està més a l’exterior del floc.
Parts d’un vaixell

 

ENTREVISTA:

Hem realitzat una entrevista a la Paula Ballana, navegadora i aprenent del club nàutic l’Escala:

 

  • Quant temps portes al club?

Porto 6 anys.

 

  • T’agrada practicar aquest esport?

M’agrada molt practicar aquest esport.

 

  • Per què vas escollir aquest esport?

Tot va començar quan un amic del meu pare em va convidar un dia a anar amb vaixell amb ell i em va agradar molt, llavors vaig començar a fer cursos fins que vaig acabar fent regates.

 

 

  • Quants dies entrenes a la setmana?

Entreno 2 dies a la setmana, dissabte i diumenge.

 

 

  • Entrenes amb companys?

Entreno amb la gent del meu equip (amics).

 

  • Competeixes contra gent que coneguis?

Conec a bastant gent amb qui competeixo però hi ha molta que no conec degut a que hi ha molta gent que competeix.

 

  • Des d’on venen a competir els adversaris?

Depèn de les regates, per exemple, en una de Catalunya, podem trobar que be gent de Tarragona Barcelona… gent de Catalunya. En canvi, si es una regata internacional, pot arribar a venir gent des de Rússia.

 

 

  • Cada quant realitzes regates?

Tenim un calendari on estan marcades les regates, no hi ha un ordre seguit, per exemple, pot haver-hi 1 o 2 en un mes.

 

  • A quins llocs has arribat a anar per competir a la vela?

El lloc que més lluny e anat a competir ha sigut a Itàlia, però també e arribat a anar a Palma de Mallorca i Vigo, son els tres llocs més llunys que he anat.

 

  • A quina categoria et trobes? Quins vaixells utilitzes?

En la meva categoria hi han 3 grups, jo em trobo al primer (que és el més bo) i el vaixell que utilitzo és l’optimist.

 

  • Saps utilitzar tots els velers lleugers? Saps navegar amb algun creuer?

Se navegar amb tots els velers lleugers i se navegar amb creuers.

 

  • Quines tasques realitzes al port? A part de treure el vaixell a navegar?

A l’estiu faig de monitora i navego.

 

  • Has viscut alguna experiència inoblidable? Quina?

Quan vaig anar a fer la regata a Itàlia vaig estar-hi 4 dies i em va agradar moltíssim.

 

  • Has guanyat trofeus?

Sí, uns quants.

FONTS CONSULTADES

  • http://www.nauticescala.com/es/index.php
  • Viquipèdia
  • http://www.vela.cat/competicio/disciplinesiclasses/4-disciplines/139-vela-lleugera
  • http://www.navegar.com/barcos-de-vela-ligera
  • http://ports.gencat.cat/es/puerto-de-lescala
  • https://elvaixelldepaper.blogia.com/2007/030601-parts-d-un-vaixell.php
  • http://nauticagenova.com/blog/vocabulario-nautico-parte-2-partes-de-un-velero-o-barco
  • Entrevista a Paula Ballana