FEM LA BIBLIO(R)EVOLUCIÓ. PARTICIPEU EN EL PROJECTE!

Si sou membres de la comunitat educativa del centre (alumnat, famílies, personal d’administració i serveis, professorat, serveis educatius), us convidem a participar en el projecte de repensar els usos de la nostra biblioteca escolar.  L’INS El Pedró ha estat un dels 30 centres seleccionats d’entre els 145 projectes presentats per escoles i instituts a la Crida de la Fundació Bofill. Només 5 centres corresponen a municipis de Girona (Banyoles, L’Escala, Porqueres, Roses),1 de Lleida, 2 de Tarragona i 22 de Barcelona.

Si esteu interessats en participar en aquest procés cocreador, doneu-nos les vostres idees; poseu-vos en contacte amb la coordinadora de la la biblioteca (Margarita Vidal) fent-nos una visita al centre o per correu electrònic http://educaciodema.cat/crides/bibliorevolucio(biblioteca@elpedro.cat).

La Fundació Bofill  vol donar impuls a iniciatives, recerques i debats per transformar l’educació a Catalunya. Aquest és el principal objectiu de la Crida a les biblioteques escolars segons s’explica a les bases de la convocatòria: “El repte que planteja la Biblio(r)evolució a la comunitat educativa és definir i cocrear fórmules innovadores que integrin la biblioteca escolar com un agent que respongui als reptes actuals de l’educació. Però també, i d’una forma molt especial, en incitar a la comunitat educativa a participar d’un debat ric sobre el paper clau de la biblioteca escolar en tant que agent de transformació educativa. I a més, pretenem fer-ho potenciant processos participatius i creatius, que mobilitzin, durant uns mesos, a tota la comunitat educativa en pro del repte plantejat.” (fundaciobofill.cat).

Ara ens toca a tot@s dir les nostres propostes. De moment som a l’inici de la fase d’acompanyament i el proper dissabte 3 de març hi ha una jornada de presentació a Barcelona. Fins al 5 de maig tenim temps per COCREAR i PREPARAR LA NOSTRA PROPOSTA. El calendari previst és el següent:

Al document inicial nosaltres vàrem proposar aquesta idea de projecte per tal que la biblioteca escolar impulsi encara més el seu paper com a centre lector:  “Pretenem aconseguir una major socialització de l’experiència lectora i que hi hagi més interacció entre els agents implicats, aconseguint espais reals i virtuals de debat i de recomanació. En aquest sentit, volem donar veu a tota la comunitat educativa fomentant el debat viu i la reflexió sobre el que llegeixen i donar suport a les famílies en el procés d’acompanyament de l’itinerari lector dels seus fills. L’ús de les tecnologies digitals, amb les quals els alumnes se senten tan identificats, ha de permetre potenciar aquest objectiu. Per exemple, premiant mensualment amb un llibre el major nombre de comentaris al bloc de lectura. Idees com aquesta i altres similars, es desenvoluparan en el període de cocreació que preveu el projecte”.

En el marc de la biblioteca escolar com a agent de revolució educativa, volem donar suport al professorat, acompanyar l’itinerari formatiu de l’alumnat de forma personalitzada, estimular la creació, la recerca i la implicació de l’alumnat en la construcció de coneixement, promoure la transversalitat dels projectes, metodologies innovadores i el treball col·laboratiu entre els docents, etc.

La biblioteca escolar com a agent d’equitat, participació i cohesionador de la comunitat educativa: garantir l’equitat, la inclusió i l’accés a recursos per a tothom, incitar a la participació i cohesió de la comunitat educativa (espai de trobada i intercanvi), oferir oportunitats per a l’apoderament de les famílies, etc.

La biblioteca escolar com a agent dinamitzador cultural del centre: atiar la revolució cultural a través de la relació amb professionals i institucions culturals i científiques, proposar experiències contraculturals (espai de silenci, d’aprofundiment, de tranquil·litat, de lectures complexes…).

La biblioteca escolar com a laboratori per promoure i liderar un centre lector: acompanyar l’itinerari lector de l’alumnat de forma personalitzada, facilitar entorns per a la socialització de l’experiència lectora, estimular la creació d’ambients de lectura diversos, etc.

La biblioteca escolar com agent d’impuls i participació activa a la cultura digital: formar en l’accés i selecció de recursos digitals, propiciar espais i projectes de creació digital, etc.

Us recordem algunes de les principals activitats que ja fem des de la biblioteca i que ens podeu ajudar a millorar o a suggerir-ne d’altres per incorporar-les a les que ja portem a terme o d’altres maneres d’arribar a tota la comunitat educativa.

-Acompanyament de l’itinerari lector i formatiu dels alumnes de forma personalitzada, amb recomanacions i club de lectura mensual des de fa tres anys, facilitant la formació literària i promoció del gust per la lectura. Lectura de poemes el Dia de la Poesia. Exposició temàtica de llibres i novetats editorials. Participació a la Mostra de poesia de les comarques gironines.

-Potenciació de la cultura a través de mitjans digitals (al bloc de la biblioteca, inclòs a la pàgina web del centre) que dona informació i promoció a tota la comunitat educativa de les activitats culturals i literàries del municipi, comarca i província.

-Donar suport al professorat amb propostes de treball col·laboratiu entre docents, com incentivar l’escriptura a partir d’un bloc (Escriure per llegir i parlar per escoltar).

Aquests dies la premsa comarcal s’ha fet ressò de la notícia de la selecció. Aquest és l’article de l’emporda.info, on s’explica que dels tres centres educatius escollits de l’Alt Empordà, dos són de Roses i el tercer és el nostre.

LA BIBLIOTECA LA FEM ENTRE TOTA LA COMUNITAT EDUCATIVA!

ANIMEU-VOS I PARTICIPEU!