Activitats Formatives per a Famílies Migrades en diferents escoles de Santa Coloma

La jornada escolar dels dies dilluns i dimecres està a prop de finalitzar quan s’encenen els llums de la biblioteca de l’Escola Beethoven a Santa Coloma de Gramenet.

Una vegada sona el timbre a les 16.30hs, el grup de famílies d’estudiants adultes d’AFEX ja s’asseuen els seus llocs. Els petitons busquen la monitora que els rep amb una abraçada. Les mares li donen el berenar i respiren sabent que tindran 1h30 minuts d’estudi i de concentració i aprenentatge de català i castellà.

El grup de voluntariat, estudiants de l’ESO de l’Institut La Bastida també arriba puntualment a la classe. La dinamitzadora saluda a tothom i organitza la classe amb una dinàmica de benvinguda per trencar el gel.

La interculturalitat, la integració social, l’intercanvi generacional i les llengües diverses són  protagonistes en tot moment. Assegudes en grups de quatre o cinc estudiants adultes, un voluntari o una voluntària explica la lliçó del dia. El material educatiu facilitat els hi aporta coneixements relacionats amb l’escola: quins tràmits es fan a Secretaria ? Què hem de fer quan…? Quins són els horaris de…? Com es diu…? A les classes del programa  AFFM, iniciativa de la Casa Àsia que s’organitza conjuntament amb l’Escola Bethoven i la Secretaria d’Immigració de la Generalitat de Catalunya,  anem treballant  i intercanviant coneixements des d’una realitat propera. Són les alumnes adolescents de contextos culturals diversos de l’INS La Bastida, les que transmeten la seva expertesa en l’ús de la llengua a un grup d’estudiants adultes, gràcies a la utilització de les seves llengües maternes comunes. D’aquesta manera l’aprenentatge de les llengües de la societat d’acollida es fa des dels coneixements plurilingües de les adolescents i de les estudiants adultes, que alhora veuren reforçades les seves llengües d’origen (xinès, urdu, àrab, bengalí…); incorporant la llengua d’acollida (català i castellà) amb naturalitat i tranquilitat. En les nostres classes intergeneracionals i multinivell,  cadascú apren al seu ritme sense sentir-se estressada i ofegada. És una oportunitat d’aprenentatge al llarg de la vida.

“Que no ens hem entès? Comencem de nou. Una altra vegada ja que no hi ha pressa i ho expliquem d’una altra manera utilitzant també els dibuixos, la mímica, la traducció, etc.

Així és com participant a les classes les estudiants adultes i les voluntàries aprenen moltíssimes coses, més enllà de la llengua que estudien. Aconsegueixen més autonomia, seguretat en elles mateixes, eines per a una comunicació més fluida, intercanvien coneixements sobre les cultures i societats d’origen i noves costums i hàbits importants en la societat d’acollida. A més de temes relacionats amb l’escola aprenem sobre el barri, el menjar, els transports, la família, la salut, etc. mentre aprenen a llegir, escriure, entendre i comunicar-se en una de les llengües de la societat on vieun ara. Per a les adolescents, la participació a AFFM també els facilita formació sobre voluntariat, intel-ligències múltiples diversos estils d’aprenentatge, competències de comunicació intercultural i guanyen en habilitats per ensenyar als altres, paciència, responsabilitat, compromís, empatia i solidaritat, alhora que els serveix per repassar els seus coneixements de català, castellà i de les seves llengües maternes.

També es treballen les festes populars catalanes i els dies internacional. El Nadal, la festa de Carnestoltes, l’arribada de la tardor es celebren cantant, compartint i aportant noves experiències i visions de les diverses cultures a classe.

AFFM fa més Escola, més Família i més Cohesió Social.

Escrit per  per P. Persky, dinamitzadora del grup