UN PASSEIG PER BERLÍN AMB 2n DE BATXILLERAT

Des de l’assignatura optativa d’alemany es valora molt positivament el fet que el nostre alumnat tingui l’oportunitat d’experimentar la vida en un país fins ara encara força desconegut per la majoria i on la seva llengua vehicular és l’alemany. És per aquest motiu que s’ha organitzat el viatge de 4 dies a la ciutat de Berlín, del 10 al 13 de desembre, aprofitant el període prenadalenc. Durant aquests dies hem pogut visitar les parts de la ciutat més emblemàtiques com les restes del mur, el Checkpoint Charlie (un dels tres punts de control del mur juntament amb Alfa i Bravo), l’Illa dels Museus, l’Alexander Platz (amb el Rellotge Mundial, la Torre de la Televisió…), l’Avinguda Unter den Linden que ens condueix a la Porta de Brandenburg. També hem pujat a dalt de la cúpula de vidre del Reichstag i hem passejat per la zona de Ku’dam, que és la més comercial.

En aquest viatge, el nostre alumnat ha après que el Mur de Berlín es va construir en una sola nit, del 12 al 13 d’agost del 1961, i que després de la Segona Guerra Mundial, la ciutat es va dividir en dos blocs, el cantó soviètic (la República Democràtica Alemanya) i el cantó occidental (la República Federal Alemanya), ja que el sector oriental volia evitar que els seus habitants deixessin d’emigrar cap al cantó occidental, on hi havia més treball i millors condicions de vida.

Així mateix, hem pogut observar que Berlín està plegada d’enormes tubs de colors rosa i blau que serveixen per drenar l’aigua dels subterranis i que en els semàfors encara apareix la figura de l’Ampelmännchen. També hem pogut assaborir la típica salsitxa alemanya o Currywurst i el peculiar Lebkuchen, un dolç nadalenc que val a dir que no ha agradat a tothom.

A més de visitar l’impactant camp de concentració Sachsenhausen, també hem estat testimonis del rastre dels nombrosos bombardejos que va patir durant la Segona Guerra Mundial gràcies al fet que alguns edificis s’han volgut preservar sense reconstruir-los del tot, com per exemple l’església del Memorial Kaiser Wilhelm o Gedächtsniskirche, amb la intenció de mai més poder oblidar aquest terrible capítol de la història per Alemanya.

En resum, se’ls ha volgut donar una experiència més enllà dels confins de les aules i que esperem que recordin tota la vida.

Rosa Còdul. Professora d’alemany i coordinadora de Batxillerat