SORTIDA DE L’ALUMNAT DE 2n D’ESO ALS TRES SALTS DEL RIU LLOBREGAT

El passat dilluns 31 de maig, l’alumnat de segon d’ESO de l’assignatura Viure la Ciència, acompanyat pels professors Valentí Vallès i Albert Planas i pel professor jubilat Florenci Vallès, va realitzar una sortida naturalista a peu que va tenir com a objectius principals conèixer la natura del sud del terme municipal de Sant Fruitós de Bages i visitar el bonic paratge dels Tres Salts.

Els Tres Salts és un tram del riu Llobregat on hi ha tres petites cascades o salts d’aigua. L’excursió va tenir uns 9 km de recorregut, i se’n pot trobar informació a:

Vam sortir de l’Institut a les 8:20, i aviat vam fer un parell de parades al Bosquet. Primer ens vam aturar als peus d’un pi pinyer d’uns 140 anys d’edat per explicar el creixement en gruix dels troncs dels arbres i, a continuació, vam visitar una antiga pedrera de roca calcària rica en fòssils d’algues roges i un petit aflorament rocós on es poden veure fòssils d’ostres. En aquesta segona parada es va explicar breument la història geològica de les roques terciàries del Bages i es va dir a l’alumnat que els fòssils demostraven que l’itinerari de la sortida discorria per un territori que era un mar poc profund i tropical fa uns 40 milions d’anys. Tot seguit ens vam aturar a la depuradora d’aigües residuals per explicar d’on ve l’aigua que hi entra i cap on va l’aigua que en surt.

En arribar a l’autopista, vam observar el procés de successió ecològica que s’ha produït en els seus talussos artificials des que els van fer al voltant de l’any 1988. Aquesta observació va servir per explicar la història de la vegetació del Bages dels darrers 150 anys. Després de fer una breu aturada per identificar la silueta del Pedraforca i explicar com orientar-se al pla de Bages mirant les muntanyes, vam recórrer el corriol que discorre pel capdamunt de la cinglera dels Tres Salts. Aquest tram de l’itinerari destaca per la bellesa de la vista aèria de la vall del Llobregat amb Montserrat al fons. Tot seguint-lo, vam passar per una extensa garriga amb pi blanc que es va cremar l’any 2011. Allà vam estudiar el garric, el llentiscle i el pi blanc, i vam explicar el procés de regeneració vegetal que hi ha tingut lloc després de l’incendi.

No gaire lluny d’aquest indret, vam observar des de dalt els Tres Salts i el bosquet d’aurons negres del cingle del mateix nom, que és una joia botànica del terme de Sants Fruitós la qual destaca pels seus llampants colors tardorals que van del groc al granat passant pel taronja i el vermell. Allà també vam explicar com identificar l’auró negre i el procés natural de substitució de les pinedes per boscos d’arbres de fulla amb forma de làmina (planifolis), com ara els roures, les alzines o els aurons. De baixada cap a al riu, vam visitar un jaciment fossilífer de nummulits (fòssils de protozous marins amb forma de llentia) i vam veure de lluny la casa de les Tines, la qual destaca per tenir set magnífiques tines de pedra arrenglerades que posen de manifest el passat vitivinícola de la zona.

Un cop arribats al pont dels Tres Salts, l’alumnat es va banyar al riu. Prop d’aquest pont, vam explicar l’origen de les cascades i tot seguit vam visitar una gravera abandonada on hi ha un aiguamoll. Allà vam explicar l’origen de la grava que es troba per sobre del nivell actual del riu, vam veure saltar les granotes i, just per sota de la capa de grava, vam observar una capa de roca formada principalment de coralls tropicals que van viure fa uns 40 milions d’anys. Finalment, vam tornar a l’Institut seguint un camí diferent del que vam seguir a l’anada.

Valentí Vallès, professor de Ciències del centre