Formació del professorat del Programa COOPERAR PER APRENDRE / APRENDRE A COOPERAR

En Jordi Vilà, formador del Programa COOPERAR PER APRENDRE / APRENDRE A COOPERAR de la Universitat de Vic va començar dilluns la formació al professorat de l’Institut. Una formació que rebrem durant els propers tres cursos i que de ben segur ens ajudarà a tots a millorar a l’hora de treballar nosaltres en equip i fer treballar l’alumnat en equip.

El Programa CA/AC (Cooperar per Aprendre/Aprendre a Cooperar) està format per un conjunt d’actuacions encaminades a ensenyar l’alumnat a treballar en equip.

Aquest programa és el resultat de dos projectes I+D+I que ha dut a terme el Grup de Recerca sobre Atenció a la Diversitat (GRAD) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC): Projecte PAC (1): Programa Didàctic inclusiu per atendre a l’aula a l’alumnat amb necessitats educatives diverses. Aquest programa es basa en l’aprenentatge cooperatiu: una forma d’estructurar l’activitat a l’aula en equips reduïts de treball, en els quals els estudiants s’ajuden els uns als altres a aprendre; molt diferent de l’estructura de l’activitat de tipus individualista o competitiu que avui encara és la més habitual en els centres docents.

Les actuacions que el Programa CA / AC proposa al professorat estan estructurades en tres àmbits d’intervenció:

• Àmbit A: “La cohesió de grup”. Conté actuacions per “preparar el terreny” i predisposar els alumnes a treballar en equip.
  • Àmbit B: “El treball en equip com a recurs”. Conté maneres diferents d’estructurar el treball en equip dels alumnes, de manera que s’asseguri al màxim la participació equitativa de tots els membres d’un equip i la interacció simultània entre ells.
  • Àmbit C: “El treball en equip com a contingut”. Conté les actuacions i les eines necessàries per ensenyar d’una forma sistemàtica als alumnes a treballar en equip.