Benvolgudes famílies,
Us escrivim com a assemblea de l’Institut Salvador Dalí (docents i personal d’atenció educativa) per compartir amb vosaltres, amb total transparència, la situació laboral que vivim actualment i que té un impacte directe en la qualitat educativa de l’ensenyament públic.
- Massificació a les aules. La llei permet tenir classes de fins a 33 alumnes a l’ESO i fins a 38 al batxillerat. Al nostre centre, hem aconseguit que alguns grups siguin de 25 alumnes gràcies a una planificació dels recursos que té en compte que unes ràtios baixes garanteixen més qualitat en l’educació, al preu de renunciar a poder fer desdoblaments o grups reduïts específics.
- L’atenció a la diversitat a l’aula es veu afectada per aquesta massificació de les aules, ja que trobem grups amb més de 6 Plans de suport individualitzat per a alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (alumnat nouvingut, alumnat amb trastorns que condicionen l’aprenentatge, alumnat amb mobilitat reduïda, alumnat amb discapacitats físiques i intel·lectuals, alumnat amb altes capacitats, etc.). A més, hi ha una manca de recursos professionals indispensable per a una escola inclusiva: educadores, psicopedagogues, vetlladores, tècniques d’integració social, especialistes d’audició i llenguatge… que, a més a més, pateixen unes condicions laborals indignes que en molts casos les obliga a haver de compatibilitzar aquesta feina amb d’altres.
- Una sobrecàrrega burocràtica que sobrepassa la jornada laboral i que compromet el temps dedicat a la preparació de classes i a l’atenció a l’alumnat. Parlem de qüestions fonamentals per aconseguir un desenvolupament íntegre de l’alumnat i que són importants dintre del funcionament de l’escola pública: informes, protocols, organització de sortides, colònies, projectes, celebracions com el Carnestoltes, Sant Jordi o el Dia de la Dona, festes de comiat, aplicació de proves externes, tutorització de treballs de recerca, gestions d’aplicatius, etc.; però que hem d’abordar des d’un marc horari amb molta càrrega lectiva i poques hores dedicades a la coordinació i realització d’aquestes tasques.
- El professorat es veu abocat a assumir funcions que no són pròpies de la docència, no per falta de voluntat, sinó de preparació: engegar protocols quan es detecten situacions de violència, atendre situacions emocionals complexes, administrar medicació a l’alumnat, organitzar viatges, colònies i sortides… Parlem de funcions que haurien de ser assumides per altres professionals especialitzats.
- L’organització de les colònies, viatges de fi curs, sortides i projectes amb pernocta, tot i que al nostre conveni laboral no hi consta com una obligació, sí que apostem per la seva realització, ja que entenem que formen part de l’aprenentatge integral de l’alumnat. Ara bé, a més de la sobrecàrrega de treball administratiu i l’assumpció de responsabilitats que comporta, els docents no rebem cap remuneració econòmica ni en concepte de dietes per pernocta, ni d’hores extra. Actualment, al nostre centre realitzem en aquest curs 25-26:
- Colònies a 1r i 2n d’ESO (3 dies)
- Viatge de fi de curs a 4t d’ESO (4 dies) i 1r de Batxillerat (5 dies)
- Esquiada de 3r d’ESO (5 dies)
- Viatge a França amb els alumnes de francès (2 dies)
- Projecte de música Com Sona l’ESO a 4t d’ESO (4 dies)
- Projecte de música Tu Kè? 2n i 3r d’ESO (4 dies)
- Viatge cultural a Madrid 2n de Batxillerat (2 dies)
- Intercanvi a Holanda (6 dies)
- Altres sortides que no comporten pernocta però que excedeixen l’horari laboral dels docents, com la de Port Aventura…
-
- Qüestionament de les tasques i desacreditació de les decisions dels docents per part d’algunes famílies, que en alguns casos, arriba fins i tot a la violència verbal i física en les comunicacions que establim.
- L’esperit democràtic que caracteritzava l’escola pública i que garantia equips plurals s’ha vist greument perjudicat des de l’any 2014, quan es va publicar el Decret de plantilles, un marc jurídic que atorga a les direccions dels centres la capacitat d’escollir personal docent a través d’entrevistes i de crear places perfilades. Al nostre centre, l’equip directiu no s’aprofita d’aquest decret per tenir un claustre fet a mida, però n’és una excepció. Alhora, els claustres docents, les famílies i l’alumnat han esdevingut agents passius en comptes de ser partícips de les decisions de centre, com a conseqüència de la normativa que ve imposada des del Departament d’Educació.
- Currículums. No es té en compte l’opinió dels docents en l’establiment del currículum, això és, del document que estructura i guia la nostra tasca docent. A més, el currículum actual és excessivament abstracte i poc clar. També cal remarcar que el currículum no és estable; en els últims anys ha canviat diverses vegades. Aquesta realitat complica la nostra feina, tant per l’augment de burocràcia lligada al canvi de currículums com per la irregularitat i la confusió en el desplegament de diverses matèries. Convindria perfilar la llei educativa a partir de la praxi docent, i no de decisions polítiques.
- Pèrdua del 25% de poder adquisitiu del cos docent. El nostre conveni laboral no contempla un increment anual d’acord amb l’IPC i cada pujada salarial està condicionada als pressupostos de l’Estat i de la Generalitat de Catalunya. Anys enrere, hem assumit i empatitzat amb la conjuntura econòmica que patíem com a societat i entre les nostres reivindicacions la pujada salarial no ha estat mai una prioritat, però darrerament la pujada del cost de la vida ha estat molt per sobre d’anys anteriors, i per aquesta raó es fa urgent tenir present la recuperació del poder adquisitiu perdut.
- Substitucions sense cobrir falta de personal. El conjunt de totes aquestes situacions està provocant una manca de docents disposats a exercir aquesta professió. Per una banda, les baixes entre els professors han augmentat en els darrers anys. Per altra banda, en algunes especialitats no hi ha prou professorat per a cobrir totes les vacants. Molts professionals qualificats i amb vocació opten per l’empresa privada, ja que té millors condicions laborals. Prestigiar la professió és vital per a atreure professionals amb vocació i donar-los el benestar necessari per a poder exercir la docència.
Per aquestes raons, des de l’assemblea ens hem organitzat, i hem iniciat diferents mobilitzacions arreu del territori, amb la voluntat de revertir aquesta situació i reivindicar una escola pública de qualitat, integradora i que pugui garantir la igualtat d’oportunitats als fills i les filles de la classe treballadora.
Som conscients que algunes de les accions que es puguin dur a terme, com ara mobilitzacions o altres mesures de protesta, poden generar inquietud i, fins i tot, afectar puntualment l’organització habitual del centre. Entenem perfectament la preocupació que això pot provocar, perquè compartim amb vosaltres una mateixa prioritat: el benestar i l’educació dels vostres fills i filles. Així doncs, us fem partícips de les possibles accions que es preveuen arreu del territori:
- Afectacions en el lliurament de notes trimestrals. Aquests butlletins poden entregar-se més tard del previst, ja que les juntes d’avaluació poden coincidir amb jornades de vaga.
- No realització de colònies, sortides, festes de comiat i diferents celebracions del calendari escolar com Carnaval i Sant Jordi, a partir dels curs vinent (2026-2027) com a mesura de pressió al Departament (per la implicació que té en la vida escolar i l’afectació a empreses externes).
- De moment hi ha programades dues jornades de vaga, el 16 i el 20 de març, però si no s’arriba a un acord amb el Departament, s’obre la possibilitat d’una vaga indefinida.
L’objectiu i la voluntat d’aquestes mobilitzacions no és una altra que fer una defensa decidida de l’escola pública perquè recuperi la funció d’ascensor social que ofereixi a l’alumnat la igualtat d’oportunitats real i una dignificació de la professió docent, ja que actualment el sistema se sosté gràcies a la vocació i la voluntat del professorat.
Per tot això, us encoratgem a sumar-vos a les mobilitzacions i si voleu seguir l’activitat de l’assemblea de personal educatiu del centre podeu seguir el compte d’Instagram @assemblea_insdali
Atentament,
Assemblea de l’Institut Salvador Dalí



