Deformant la realitat

Tradicionalment associem la Diada de Sant Jordi amb un llibre i una rosa però aquest any els professors de 4t. d’ESO han decidit que els alumnes visquessin aquest dia gaudint de tallers memorables amb una dosis de surrealisme i escepticisme.
Algun cop us heu parat a pensar tot el que amaga una imatge publicitària, un quadre… a part del que veieu a primera vista? Amb aquest taller els alumnes s’han adonat de què moltes imatges tenen múltiples interpretacions, de què fotografies que veiem diàriament no mostren l’autèntica veritat i que coses que a primera vista semblen obvies quan ens ho mirem detingudament canvien per complert.
Mitjançant un PowerPoint els alumnes han pogut desenvolupar la seva capacitat escèptica i crítica envers el món de la publicitat i la premsa. D’altra banda han pogut comprovar que dins d’una mateixa imatge en podem veure varies depenent del punt de vista o del que ens fixem. Finalment han pogut veure que depèn del que envolta una imatge i de la perspectiva; la mida i la forma de les imatges es deforma als nostres ulls fen-nos creure que els que veiem es real.
Després de veure com les imatges canvien o deformen la nostra vida els alumnes han gaudit d’un espectacle de màgia de mà d’un dels seus companys. Acompanyat d’uns quants jocs de cartes, música i un petit suport audiovisual va deixar a tots els seus amics i companys bocabadats davant dels sorprenents trucs inexplicables.
Sens dubte la màgia és un àmbit que sorprèn a tothom, excepte als entesos en la matèria. Per molts endevinar una carta escollida a l’atzar, fer aparèixer o desaparèixer cartes… sembla una cosa impossible que cada cop que ho veiem ens segueix fascinant igual que la primera vegada. Per això el taller de màgia va ser un gran èxit.
D’aquesta manera va ser com els alumnes de 4t. de secundària van viure el dia de Sant Jordi, allunyant-se dels convencionalismes dels llibres i les roses i desenvolupant una visió crítica envers la realitat i la ficció.

Maria Dönges i Adriana Modrego
Fotografies: Gerald Segura, Pau Bosch, Laia Marsellach, Natalia Carreras