Sortida de prehistòria

El divendres 08 de novembre, els alumnes de 1r ESO han fet una sortida amb l’objectiu de conèixer com era la vida durant la prehistòria.

Han visitat les coves paleolítiques de Serinyà on s’ha trobat restes humanes i eines de pedra característiques del paleolític mitjà. Els alumnes han fet d’arqueòlegs excavant un enterrament paleolític basat en els enterraments recuperats en un dels jaciments del parc (Mollet III) i llavors, s’han convertit en antropòlegs investigant i descobrint el sexe, l’edat, l’alçada o les patologies de les restes humanes trobades.

També han visitat la Cova d’en Daina, un dels monuments megalítics més importants de Catalunya i el dolmen més representatiu del tipus de “galeria catalana”. Han après com es feia foc a través de la fricció de diferents minerals i roques, i a fer eines de pedra com ara denticulats, rascadors, collarets de petxines, …

 

Nou alumnes de 4t d’ESO i dos docents han estat a Braila (Romania)

La setmana del 15 al 19 de novembre 9 alumnes del centre, acompanyats per dos docents, han participat en una mobilitat del projecte Erasmus+ KA2, del projecte “Storytelling for Cultural and Language Development” que seguim al nostre Institut.

Aquesta ocasió el grup de treball s’ha reunit a Braila, una ciutat a la riba del Danubi el seu pas per Romania. A 20 km hi ha un petit poble anomenat Train, a l’escola del qual hem realitzat tota l’activitat acadèmica. Aquest projecte està format docents i alumnes grecs, macedonis i maltesos, a més dels romanesos i els catalans.

El contacte amb altres estudiants de la UE ha permès una forta immersió lingüística amb llengua anglesa, la qual és la llengua vehicular de tot el projecte i, al mateix temps, de les relacions socials.

Alhora, ha estat un intercanvi de tradicions i cultures amb menjars típics i la demostració de balls tradicionals de cada país participant. Els nostres alumnes van ballar la sardana “Girona m’enamora”.

El treball realitzat ha consistit en la lectura de tres “històries de vida” per cada país participant. L’objectiu de les lectures ha estat trobar punts en comú entre les narracions viscudes per persones entrevistades  dels diferents països. També s’ha preparat les il·lustracions que acompanyaran els relats, en el producte final.

Les activitats lúdiques han estat diverses: des d’una gimcana, organitzada pels propis alumnes, per descobrir els racons més interessants de la ciutat de Braila fins a un partit de futbol totalment improvisat i organitzat pels propis alumnes amb jugadors de diferents nacionalitats en cada equip.

La següent etapa del projecte preveu l’estada d’alumnes i professorat de Grècia, Malta, Romania i Macedònia a Girona la setmana de l’11 al 15 de maig de 2020, tot i que mentrestant se segueix treballant a dada lloc en els diferents objectius i tasques previstos.

Servei de menjador

Des de la comissió de menjador de l’AFA, s’informa que a través de la coordinadora de menjador de l’escola de Taialà (Sthépanie), SERUNION ha amés un comunicat informant que a partir d’ara els menús mensuals no s’entregaran en format paper.

Les famílies podrem consultar tot el menú mensual a través de l’APP de Serunion a l’apartat de: “EL MEU MENJADOR” i anar a “MENÚS”.

També es poden consultar els menús des del web de l’Institut, clicant sobre menú i després sobre servei de menjador de l’apartat serveis.

Workshop a la seu de la Unió Europea a Barcelona

El divendres 25 d’octubre de 2019, 25 alumnes de 4t d’ESO han pogut participar en un Seminari de 3h. de duració a la seu a Catalunya de la Comissió europea i del Parlament europeu, dues de les principals institucions de la Unió. El Seminari ha estat impartit pel Sr. Ferran Tarradellas, director de la Representació, i pel Sr. Sergi Barrera, cap de l’Oficina del Parlament europeu a Barcelona, i s’ha desenvolupat a l’ “Aula Europa” de les oficines del Passeig de Gràcia, de Barcelona.

Aquesta activitat, que serà certificada, s’inscriu en marc del primer bloc, de formació del Projecte “El llegat de Carlemany: joves formadors d’Europa”, que ha estat premiat per l’Ajuntament de Girona amb la Beca Girona Premi d’Europa 2019-20. Tots els estudiants de 4t d’ESO del nostre Institut es preparen per a esdevenir  – en equips de 3 o 4 persones – formadors d’altres joves: és una feinada, però ens ho prenem amb molta il·lusió

El projecte educatiu inclou 3 blocs, amb activitats formatives, mobilitats, sessions de treball, aplicacions operatives, i una valuosa certificació al final de tot el pla de treball.

A la sessió d’avui se’ls ha exposat l’origen de la Unió, els seus principals símbols i institucions així com les oportunitats i problemes que planteja. Els estudiants han pogut resoldre tots els dubtes que tenien o que els anaven sorgint. A la presentació sobre la Comissió europea també s’ha esbrinat quin és el paper dels comissaris i de la futura nova presidenta de la Comissió així com dels diferents Consells en la presa i execució de les decisions; a la ponència i debat que ha impartit el Sr. Barrera sobre el Parlament, s’han considerat els mètodes de treball, què són les codecisions i la vàlua i aplicació de les diferents Directives i Reglaments. També hem parlat de les seus del Parlament a Estrasburg, Brussel·les i Luxemburg.

Aquest activitat tindrà continuïtat en aquest projecte, Joves formadors d’Europa”, que es pot trobar al Moodle del centre. Podeu veure un breu àlbum fotogràfic del taller del 25/10/19 aquí.

Animació amb Scratch

Aquest dimecres 23 d’octubre els alumnes de 3r ESO de l’optativa “Llengua i Cinema” han dut a terme el taller “Animació amb Scratch”. Després d’una breu introducció al guió cinematogràfic, s’han centrat en l’Scratch, una eina per aprendre programació i a través de la qual han dissenyat les seves primeres escenes.

Projecte Rius

Els alumnes de quart del PROJECTE RIUS ja han començat les seves tasques de voluntariat!.

El passat 8 d’octubre varen anar al riu Ter a l’alçada de la Nestlé a fer el treball de camp. A través del material i el protocol facilitat per l’Associació Hàbitats, els voluntaris varen estudiar les característiques hidrològiques, ecològiques i fisicoquímiques del seu tram. A continuació, aquestes dades s’introduiran en un lloc web on es podran consultar i comparar amb les dades de la resta de voluntaris de tot Catalunya.

Com podeu veure a les fotografies, no els va espantar l’aigua ni la fred. Van fer un bon equip de treball!. Enhorabona!

Club de Lectura

Enguany a l’institut Carles Rahola hem engegat un Club de Lectura destinat als alumnes de 1r d’ESO. La iniciativa ha sigut molt ben rebuda i ha engrescat un bon nombre de nois i noies.

El passat 15 d’octubre ens vam reunir a les 16.15h i vam aprofitar l’avinentesa per lliurar el llibre Cor de cactus i altres formes d’estimar, llibre que els alumnes es llegiran a casa i comentarem la pròxima trobada.

L’objectiu d’aquest club és que els alumnes a partir de títols proposats adquireixin el gust per la lectura.

Com deia Emili Teixidor “Llegir és viure molt més i molt millor! Llegir no omple el meu temps, llegir omple i afegeix valor a la meva vida.”

Els professors ens formem, ara en comunicació audiovisual

Cada any hi ha activitats formatives per al professorat, certificades sota l’empara del Departament  d’Ensenyament (http://xtec.gencat.cat/ca/formacio/).

En aquest marc, a l’Institut Rahola acaba de començar un curs amb el títol “Eines de producció audiovisual en context educatiu”, que té com a objectiu millorar l’ús eficaç de recursos audiovisuals i digitals, aplicada a l’aula.

Pretén que els docents perfeccionem les competències per a dirigir un treball o enregistrament i que estem en condicions de col·laborar activament amb les propostes de comunicació audiovisual de l’Institut.

Els continguts són ben concrets: elaboració de plans de producció audiovisual; ús d’eines de producció audiovisual (càmeres, so, muntatge…); aprofitament pedagògic de la comunicació audiovisual de producció pròpia (preproducció, producció, edició i disseminació); compartir bones pràctiques per a la formulació d’adequats criteris d’avaluació i millora, etc.

Les sessions es fan els dimecres a la tarda i l’obtenció del certificat requerirà l’elaboració d’un projecte final.

Gimcana de benvinguda

El dijous 12 de setembre de 2019 vam donar la benvinguda als alumnes que comencen una nova etapa educativa en el nostre institut. L’equip directiu es va presentar i els va desitjar un bon inici de curs! Tot seguit, van anar a la classe amb la seva tutora on els va explicar el funcionament general del centre. Després van fer una gimcana per conèixer els companys i els diferents espais de l’institut. Finalment, van enterrar una caixa amb el material elaborat durant la gimcana. D’aquí quatre anys ho recuperarem i veurem si els propòsits s’han complert!!!

Benvingudes a totes i a tots!!!

REUNIONS DE PARES D’INICI DE CURS

Benvolguts,

Per tal de donar-vos una informació acurada del funcionament del centre i atendre els vostres dubtes, durant aquesta setmana es portaran a terme les reunions de pares d’inici de curs.

Aquestes, que seran conduïdes pel tutor, es faran a l’aula que té assignat el grup del vostre fill. Al hall del centre trobareu indicacions per arribar-hi, així com una llista dels alumnes que formen part del grup a la porta de l’aula corresponent.

A la majoria de nivells, la reunió es farà íntegrament a l’aula del grup. Únicament, per a 3r i 4t d’ESO ens trobarem prèviament al menjador del centre on donarem informacions de caràcter general.

El calendari serà el següent:

Dia 9 d’octubre a les 19:30h: 1r i 3r d’ESO

Dia 10 d’octubre a les 19:30h: Batxillerat, 2n i 4t d’ESO

Donada la rellevància de les informacions que us donarem i la possibilitat d’establir un primer contacte personal amb el tutor del vostre fill, us animem a assistir-hi.

Anna Teixidor inaugura el curs a batxillerat

Divendres 13 de setembre, la doctora en història i periodista Anna Teixidor va pronunciar el discurs d’inauguració del curs acadèmic 2019-2020 per a l’alumnat de batxillerat. Anna Teixidor, que podria haver seguit essent docent del nostre centre o d’un altre de similar, va explicar que, tot i tenir les oposicions aprovades, en un moment donat va decidir orientar definitivament la seva carrera cap al periodisme. En aquest camp tampoc no va buscar una opció fàcil: s’ha dedicat al periodisme d’investigació, especialment el que toca temes socials, com la immigració, el tràfic de persones, la prostitució o el terrorisme jihadista, posant-se de vegades, fins i tot, en situacions de perill personal.

També és mare. L’Anna va afirmar que les dones estan lluitant per tenir cada vegada més presència en el món dels informatius, un terreny tradicionalment dominat per homes, i va animar els i les alumnes a anar al fons de les històries, implicant-se en el món, i a seguir el propi camí, com va fer ella, buscant sortides professionals que de veritat els apassionin.

 

 

Beques generals CURS 2019 – 2020

Us informem que en el BOE núm. 182, de 31 de juliol de 2019, s’ha publicat l’Extracte de la Resolució, de convocatòria de beques de caràcter general per al curs acadèmic 2019-2020, per estudiants que cursen estudis postobligatoris.

Obtindreu més informació a la comunicació enviada pel negociat de l’alumnat enllaçada aquí.

El termini màxim de presentació de la sol·licitud telemàtica és el proper 1 d’octubre de 2019