Ruta literària del Romanticisme i de Manuel de Cabanyes

Avui, divendres 16 de febrer, l’alumnat de primer de Batxillerat ens hem reunit a la Plaça de les Cols. Estàvem situats al costat de la casa on va néixer Manuel de Cabanyes el dia 27 de gener de 1808. Allà, el professor de llengua catalana Eduard Juanmartí ens ha fet una petita introducció sobre la vida d’aquesta important figura, per situar-nos en la història i poder entrar en l’aventura que ens esperava. Seguidament, hem anat a la plaça de Pau Casals, on se situa l’antic edifici de l’Ajuntament que es va traslladar l’any 1867 al que actualment és la Plaça de la Vila i, precisament això, és el que ens ha continuat explicant l’Eduard. Abans de dirigir-nos cap a la Masia d’en Cabanyes, hem fet una última parada al Museu Romàntic Can Papiol, on hem pogut aprendre d’entre moltes coses, que entre la família dels Papiol i la família dels Cabanyes, molt benestants totes dues, hi havia diferències ideològiques molt representatives del segle XIX: els Papiol representaven la tradició dels terratinents i els Cabanyes l’obertura de mires dels comerciants.

Un cop hem acabat aquesta última parada dins de la vila, hem començat el nostre viatge cap al segle XIX, és a dir, cap al Romanticisme. En arribar a la Masia d’en Cabanyes ens hem trobat amb la Teresa Guiluz, professora de llengua catalana, i amb dos guies que ens han ajudat molt a endinsar-nos en la vida de la família d’en Manuel de Cabanyes. Entrar a la casa d’estiu dels Cabanyes ha estat com viatjar al passat, totes les habitacions que hem vist encara et feien endinsar més en l’època. Hem començat visitant la sala de música o “salita de los cuadros”, com a ells els agradava anomenar-la. Hem continuat per la biblioteca, on ens han explicat que la van construir únicament per demostrar que eren nobles i tenien el privilegi de tenir llibres. Seguidament, hem anat a l’habitació que primer va ser de l’hereu i després del pintor Alexandre de Cabanyes; allà ens han explicat que era l’única habitació que tenia diferents recursos per poder mantenir la higiene personal. Després hem visitat la sala russa, que s’anomenava així perquè la fusta de tots els mobles provenia de Rússia. Tot seguit hem anat a veure la cambra del poeta Manuel de Cabanyes, on ens van dir que després de la seva mort, el 16 d’agost de 1833, per tuberculosi, va haver d’estar tancada durant un temps. Només sortir, hem trobat la porxada, que era on estaven els lavabos i ens han explicat que estava feta d’una manera especial perquè no els toqués el sol als nobles; hem passat pel menjador i per la cuina, on hem pogut descobrir algunes curiositats d’aquelles dues estances.

Finalment, ens hem trobat tots a la sala de les voltes, antic celler de la masia, i allà l’Eduard Juanmartí i la Teresa Guiluz ens han fet una classe sobre el Romanticisme. Ha estat una classe força interessant, ja que és diferent de les que sempre fem i, a part, et donava l’oportunitat de conèixer millor la vida del protagonista de la nostra visita, el poeta romàntic que dona nom al nostre institut.

Júlia Rosell Pastó (1r D)

1. Marc

Un gran viatge en el temps de la nostra Vilanova i dels nostres ilustres ciutadans!!

Molt ben explicat!! Quin alumnat tan aplicat 😉