Visita a la Casa i Arxiu Joan Maragall

Després de llegir l’obra de Visions & Cants de Joan Maragall, els alumnes de literatura catalana de 2n de Batxillerat hem realitzat una sortida a la casa de l’autor, al barri de Sant Gervasi de Barcelona. La casa de Maragall ara forma part de l’arxiu de la Biblioteca de Catalunya.
Vam agafar el tren des de l’estació de Vilanova fins a Passeig de Gràcia. En arribar, vam sortir a la superfície i vàrem caminar durants uns minuts fins que vam ser a l’estació dels ferrocarrils catalans de Provença i en un moment vam ser a la Plaça Molina, on baixàrem.
Una vegada allà, ens vam aturar per observar el monument commemoratiu a Joan Maragall en la mateixa plaça, on vam fer una fotografia de grup.
Tot seguit, vam començar la visita dirigida per Pere Maragall, net de l’escriptor. Tot just entrant trobem el rebedor, on ens va explicar com era la casa quan Maragall hi vivia, amb un vitrall que mostrava el barri en aquells temps i les renovacions que s’havien dut a terme a la casa. A continuació, la Maria Martí va recitar el poema “Sol Solet”.
Seguidament, vam passar a un dels dormitoris, on va néixer Maragall a l’octubre de 1860. En el mateix dormitori vam poder observar la roba de bateig en una vitrina. Vàrem continuar a l’altre dormitori, el de Joan Maragall i Clara Noble, la seva esposa. En aquell mateix llit va morir Maragall i després de la seva mort, Clara va decidir guardar tota la seva producció. A més, vam poder veure un bressol de fusta on dormien els fills que anaven tenint. En Pere explicava la tràgica nit del Liceu en la qual es va produir un atemptat amb bomba. Maragall hi era present i, afortunadament, no va resultar ferit, però commogut per la situació, al tornar a casa va escriure el poema “Paternal”, que va recitar la Meriem Fanni.
A l’entrar al saló, podíem veure un conjunt de cadires i un sofà conservats de l’època i retrats de la família. En aquella sala, l’alumna Neus Alonso, juntament amb el seu pare Albert Alonso, que ens acompanyava en la sortida, van ballar una sardana dedicada a la ciutat de Girona. El professor de l’assignatura, l’Eduard Juanmartí, va recitar el poema “La sardana” amb l’ajuda dels alumnes. La següent cambra era el despatx, on el poeta rebia visites i conversava amb tothom que el visités, entre ells el jove Josep Carner. En aquesta habitació en Martí Oller va llegir un fragment de “L’elogi de la paraula”. Finalment, al menjador de la casa, es va recitar el poema de “L’esposa parla”, a càrrec d’Emma Uris i Lydia Bordonaba, en el qual queda reflectit l’amor de la parella, a més a més d’“Excèlsior”, a càrrec de la Núria Soler. Aquest menjador està moblat amb un armari on es guardava la vaixella, tot i que avui en dia ha estat reemplaçada per llibres, i una taula al centre on hem pogut observar documents escrits i fotografies familiars.
Ha estat una visita molt profitosa, interessant i d’allò més encisadora per conèixer més sobre l’autor, a més de l’oportunitat d’haver gaudit d’una visita guiada d’en Pere, amb qui hem pogut conversar i resoldre dubtes.
Les fotografies que podeu veure en aquesta publicació són de la Isabel Boza.

(Violeta Fusté Mainz, 2n BAT A)