Va de llibres!

La tasca inicial consisteix a catalogar una sèrie de llibres preferentment de l’àmbit de la ficció i, sobretot, de narrativa. Es tracta d’adonar-se que un llibre és una producció humana que respon a interessos socioculturals, econòmics i polítics i, per tant, no són productes neutres. Aquesta primera activitat intenta que per grups de quatre o cinc alumnes busquen algun criteri d’organització o agrupament. Per a aquesta tasca han creat un quadre d’anàlisi que indiqui el criteri prioritari i un criteri complementari. N’han aparegut de tot tipus: la seva mida, l’edat del lector, l’idioma, l’editorial, el tipus de portada i contraportada, l’any de l’edició, el gènere (o subgènere) discursiu, el nom de l’autor, els tipus d’il·lustracions,… Finalment, han hagut de valorar quin és el criteri més escaient segons el context.

La segona tasca es tractava d’ elaborar una entrevista professional a la professora de llengua castellana, Eva Moya, que és la coordinadora de la biblioteca del centre. Aquesta tasca té una doble funció: d’una banda, continuar amb la recerca de comprendre la complexitat de l’organització dels llibre en un context concret (Biblioteca d’un institut) i, d’una altra, treballar l’entrevista com a eina de cerca d’informació en el camp de la recerca, és a dir, preguntar a un professional sobre el seu coneixement que aplega el seu saber teòric i el seu saber expert.

La seqüència didàctica (SD) s’ha clos amb dues proves-treball. La primera és la pròpia entrevista en un doble sentit: (a) per a tot l’ alumnat del grup la presa d’apunts de les respostes de la professora que suposa la pràctica d’una estratègia d’anotació escrita a partir de l’escolta activa de la docents; (b) per a l’alumnat (sorgit a través d’un procediment aleatori)  que formula les preguntes consistent amb una lectura en veu alta adient de la qüestió i, si s’escau, de la seua reformulació si la professora entrevistada demana algun aclariment. La segona prova consisteix a construir de manera guiada una notícia sobre l’esdeveniment de l’entrevista partint de tres elements clau per a la seva bastida: les sis qüestions, la piràmide invertida i el context.

2A i 2B ESO Matèria: Treball Globalitzat Llengües (català-castellà)

La intenció és fer un pas més en la reflexió sobre l’aportació de la cultura del llibre a través d’una altra seqüència didàctica: Visitar llibreries, una trobada inesperada! A veure si la podem dur a terme durant el tercer trimestre d’aquest curs!

Durada aproximada: 16 hores de classe (la matèria de TGL té una assignació de 2 hores setmanals)

Professorat col·laborador: Eva Moya (professora de llengua castellana), Emma Planelles (professora matemàtiques), Francesc Banyuls (professor de matemàtiques), Sergi López (professor d’anglès)

Les entrevistes es van poder realitzar el 16 (2A) i el 26 (2B) de gener gràcies a la professora Eva Moya que amb la seua intervenció incorpora la figura del professor convidat com a docent expert en una determinada àrea de coneixement que permet eixamplar el coneixement d’aula d’una altra matèria d’una manera vivencial.

Professor de la matèria: Rafel Lemus Arce (Llengua Catalana i Literatura)