Estudi de mercat sobre l’ús de les xarxes socials a l’institut

Les darreres setmanes del curs els alumnes de primer curs de Batxillerat, en el context de la matèria d’Economia de l’Empresa I, van dissenyar i distribuir una enquesta entre els alumnes del centre, per tal de conèixer l’ús que feien de les xarxes socials.

L’enquesta constava de les següents preguntes:

1. Edat;
      2. Gènere;
      3. Esport que practicaven;
      4. Grau d’ús de les diferents xarxes (del 0 al 4);
      5. Què feien a la xarxa (publicar fotos, enviar missatges…);
      6. Quantes hores al dia es connectaven;
      7. En quin moment del dia es connectaven;
      8. Per què les feien servir;
      9. Quins aspectes d’una xarxa valoraven més (del 0 al 3).

L’enquesta es va passar a 20 alumnes, de tercer curs d’ESO i primer de Batxillerat. D’aquests:

• 11 van ser nois, i 9, noies, i
      • 12 tenien una edat de 14 o 15 anys, i 8, de 16 o 18.

Aquí teniu algun dels resultats més destacats:

Les xarxes més populars són Instagram i Whatsapp.

Les xarxes socials es fan servir sobretot per publicar fotos i vídeos, enviar missatges i distreure’s; més d’un 80% dels alumnes enquestats afirmen que fan servir les xarxes per a aquests tres usos:

Tanmateix, quan considerem el gènere de les persones enquestades, la situació és una mica diferent: les noies les fan servir més per a enviar missatges i entretenir-se que els nois, i aquests les fan servir molt més que les noies per només mirar:

Pel que fa a les hores de connexió diàries, hi ha diferències entre noies i nois:

El moment de connexió més habitual és la tarda i la nit: aproximadament un 80% indiquen fer-ho en aquestes hores:

Tanmateix, hi ha diferències entre grups d’edat: més d’un 80% dels alumnes que corresponen al grup d’edat entre 16 i 18 anys indiquen connectar-se a qualsevol moment del dia, enfront el 25% del grup d’edat d’entre 14 i 16 anys, i més d’un 70% dels alumnes del grup d’edat d’entre 16 i 18 anys indiquen que es connecten al matí, en contrast amb un 25% dels corresponents al grup d’edat d’entre 14 i 16 anys.

Diferències semblants es troben entre nois i noies:

En quant al motiu pel qual es fan servir les xarxes socials, el 100% del nois i les noies afirmen fer-la servir perquè els entreté, si bé en altres motius hi ha més diferències: els nois les fan servir més perquè volen estar informats i per què:

Considerant aquesta qüestió (per què fan servir les xarxes socials)  per edat, es pot observar una gran diferència pel que fa a la motivació d’informar-se. Gairebé un 60% dels alumnes d’entre 16 i 18 anys indiquen que fan servir la xarxa per a informar-se, enfront del 21% dels alumnes d’entre 14 i 16 anys.

Pel que fa als aspectes més valorats de la xarxa, del 0 al 3, no hi ha gaire diferències ni per gènere ni per edat, com es pot observar en els següents gràfics: