Objectius prioritaris i línies estratègiques del sistema educatiu
L’objectiu prioritari del sistema educatiu català és desenvolupar un sistema competencial, amb una capacitat d’adaptació als canvis constants, que apoderi el nostre alumnat i el situï com a protagonista actiu del seu procés d’aprenentatge i com a ciutadania crítica en una societat democràtica.
Entre els objectius prioritaris cal destacar que els centres que presten el Servei d’Educació de Catalunya adeqüin l’acció educativa per atendre la diversitat i les necessitats educatives específiques, promoguin la inclusió dels i de les alumnes i s’adaptin millor a l’entorn socioeconòmic. L’objectiu és vetllar per les oportunitats d’aprenentatge de totes les persones, independentment de les seves capacitats, de la condició social o cultural, la religió, la diversitat sexual o la d’identitat de gènere. El respecte de les diferències individuals i l’acceptació de la diversitat com un fet que enriqueix les persones.
Aquest nou plantejament requereix, tal com recull la llei, l’adequació de l’activitat educativa per atendre la diversitat de l’alumnat i l’assoliment d’una igualtat d’oportunitats més gran. Els elements que caracteritzen el sistema educatiu català necessiten, per tant, una profunda reforma estructural que permeti:
- Establir mecanismes per a la subvenció o la concertació del conjunt d’ensenyaments declarats d’interès públic.
- Assegurar un sistema d’avaluació intern i extern com a garantia d’ajustament del sistema als seus principis i finalitats.
- Desenvolupar l’autonomia dels centres i les bases del Servei d’Educació de Catalunya, tot implantant la cultura de l’avaluació en el conjunt del sistema educatiu, la qual cosa ha de permetre un millor coneixement del funcionament i dels resultats del sistema.
- Proporcionar al sistema educatiu informació i estudis sobre fets, tendències,polítiques i perspectives de futur que aporten coneixements externs al sistema educatiu català i permeten establir nous marcs de referència.
- Potenciar la innovació pedagògica sistemàtica i estructurada, el reconeixement de les bones pràctiques educatives amb el foment i el suport del lideratge educatiu, i la formació del professorat.
- Promoure les infraestructures digitals del centre i la previsió de centres de referència pedagògica.
- Reconèixer el valor educatiu i socialitzador de les activitats de lleure i el dret de tots els alumnes a accedir-hi en condicions d’igualtat.
- Establir la base jurídica de l’Administració educativa mitjançant la cooperació estable entre l’Administració local i l’Administració educativa. El municipi i, si escau els altres ens locals, com a administracions més properes als ciutadans i ciutadanes, són àmbits on es poden concretar els compromisos de la societat amb l’educació, en aplicació dels principis de proximitat i subsidiarietat.
- Concretar les llibertats, els drets i els deures de les famílies en el procés educatiu, amb el reconeixement del paper fonamental de les famílies i potenciar-ne la participació en la vida escolar.
- Apostar per la formació de les famílies i per la seva vinculació amb els centres per mitjà de la carta de compromís educatiu.
Principis pedagògics per a la transformació i la millora educativa Els principis pedagògics són:
- Equitat. Garantir la igualtat d’oportunitats i la no segregació en l’accés i dins dels centres.
- Educació inclusiva com a principi fonamental; s’atén la diversitat de tot l’alumnat.
- Expectatives positives sobre l’èxit de tot l’alumnat.
- Acompanyament i orientació.
- Prevenció i detecció primerenca de les dificultats d’aprenentatge i mecanismes de reforç.
- Repercussió de l’educació socioemocional per a l’aprenentatge i benestar futur.
- Consideració del coneixement adquirit en tots els àmbits per a la millora contínua de l’aprenentatge.
La presència d’aquests set principis vol garantir l’increment dels aprenentatges essencials i l’èxit educatiu, tot reduint l’abandonament prematur.
Línies estratègiques i marcs de desplegament
Les línies estratègiques que desplega el Departament d’Educació pretenen:
- Promoure un model de docència competent i compromès amb el projecte educatiu del centre, que exerceixi un lideratge orientat a la qualitat i a la millora de tot l’alumnat.
- Fomentar un lideratge distribuït dels equips directius i de la Inspecció d’Educació, orientat a la transformació i a la millora educatives.
- Reforçar l’autonomia dels centres per construir projectes adaptats a cada realitat amb l’acompanyament i suport de l’Administració educativa. ● Estructurar un sistema de xarxes de treball i d’aprenentatge entre els centres, per tal de compartir objectius, recursos, capacitats i posar en valor pràctiques d’èxit educatiu a tots els centres del país i impulsar una política educativa centrada a sumar esforços, que garanteixi l’aprenentatge entre iguals i elimini qualsevol competència entre centres.
- Generar les condicions necessàries per assegurar la inclusió i combatre la segregació, amb l’objectiu de garantir el dret a l’educació en igualtat d’oportunitats i eliminar radicalment tota mena de violència.
- Bastir un servei públic compromès amb l’equitat i l’assoliment de l’escolarització equilibrada que respecti la diversitat de projectes i la seva estabilitat, a partir d’un finançament equitatiu, en què l’educació pública sigui l’eix vertebrador del sistema.
- Desplegar un model educatiu que reforci la participació activa de les famílies en l’educació dels fills i filles, la corresponsabilitat dels ajuntaments amb l’Administració educativa i la interconnexió amb l’entorn, capaç de donar resposta comunitària als reptes educatius.
- Consolidar el model lingüístic del país, potenciant la llengua catalana com a vehicular dins un projecte plurilingüe i intercultural.
- Estendre la innovació en el procés d’ensenyament i aprenentatge, amb base científica, i amb l’impuls de la cultura avaluadora, com a motor de millora i de transformació educativa.
- Avançar cap a una Administració que promogui un projecte educatiu de país que,des del diàleg i el consens, afavoreixi l’autonomia, la millora i l’estabilitat del sistema educatiu.
- Assegurar l’assoliment de la competència digital de tot l’alumnat, del professorat i del centre que faciliti el desplegament curricular.
- Garantir segones oportunitats establint ponts de tornada al sistema.
- Promoure el benestar de tot l’alumnat i la seva qualitat de vida.