Innovamat

Què està passant a l’aula de les matemàtiques?
Aquest mes la tecnologia entra a l’aula. Com entenem l’ús de pantalles a Innovamat? Quina diferència hi ha entre la pràctica productiva i la reproductiva? I més: per què a Innovamat posem la pregunta al centre de l’aprenentatge? Passeu, passeu, us hi esperem!
Practicar o no practicar?, heus aquí la qüestió
Penseu en l’aula de matemàtiques tradicional. La que, molt probablement, vau “gaudir” com a alumnes. A la majoria us vindran al cap tot de fitxes eternes i mantres memoritzats sense saber per a què. Si memoritzes tot el diccionari alemany, sense saber el significat de cap paraula, pots dir que ja parles alemany? És evident que no. Repetir fins a memoritzar no és garantia d’aprendre. Només cal que demaneu als vostres amics o parents si recordarien com fer una divisió amb decimals a mà. Després de tantes hores practicant a l’escola, què en queda? Amb aquests antecedents, és comprensible que la imatge social de les matemàtiques sigui la d’una ciència obtusa, categòrica, temuda i, en el pitjor dels casos, avorrida.
Pantalles sí, pantalles no
L’ús de les pantalles i dispositius electrònics a l’aula és un tema controvertit. Des d’Innovamat, després de reflexionar i cercar assessorament d’experts en l’àmbit, apostem clarament per fer un ús (moderat) de la tecnologia educativa, i per això proposem uns minuts de pràctica sistemàtica setmanal a través de l’app. Aquesta decisió, conscient i meditada, la fonamentem al voltant de dos punts argumentals.
La pregunta a l’aula de matemàtiques
Ho heu notat? Alguna cosa està canviant. En els alumnes, en la manera com aprenen, com es relacionen amb el coneixement. En el paper del professor davant d’aquesta transformació. I entre el vertigen i la il·lusió de formar part del canvi, la realitat treu el cap: això ha passat sempre, perquè la societat ha canviat sempre més de pressa que l’escola. Però aquesta vegada, és diferent. Si no actuem ràpidament, s’obrirà una bretxa tan gran entre el món dels alumnes i l’escola que serà ja irreparable. Ja comença a passar: per a molts alumnes, l’escola és aquell lloc on passen sis hores del dia, on fan un parèntesi de la seva vida real: la vida en remot; la de les xarxes socials; la de la formació per YouTube. I on aprenen coses desconnectades de la seva realitat.
La tecnologia a l’aula de matemàtiques
Res no substitueix l’impacte d’un mestre en un alumne, ni en un grup. El problema sorgeix quan la seva atenció es divideix entre més de 25 alumnes simultàniament. És aquí on la tecnologia genera valor. Activitats autoassignades adaptades a les necessitats individuals, exercicis que s’autocorregeixen, que donen feedback instantani als estudiants amb ajudes adaptades, informes que mostren al mestre el progrés de la seva classe, sistemes de recomanació de contingut que tenen en compte el currículum i la situació particular de cada grup. En poques paraules: la tecnologia ben entesa ajuda a personalitzar l’experiència d’aprenentatge.

TROBADES PER FAMÍLIES: “FAMÍLIES, AIXÒ ÉS INNOVAMAT!”