Visió del centre – Competències Digitals

Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) han esdevingut eines que han modificat el model social, econòmic i educatiu. Aquest canvi de primer ordre ha reformulat el punt de vista de l’educació sobre aquestes eines. L’escola ha de fer front a aquest nou repte per adequar els processos d’ensenyament i l’aprenentatge a aquest canviant món tecnològic. És necessari que l’escola incorpori les eines digitals en el dia a dia perquè esdevinguin eines quotidianes en el context educatiu, facilitant a tot l’alumnat i a la comunitat educativa la seva utilització per aprendre i comunicar-se.

El repte que afronta el nostre centre és el de seguir utilitzant amb eficiència  les eines digitals com una eina habitual en les activitats d’ensenyament i aprenentatge, en l’organització del centre i en la gestió acadèmica. Es tracta de materialitzar aquest apropament entre les tecnologies de la informació i la comunicació i el món educatiu, i facilitar l’aprenentatge en l’era digital, adaptant els continguts i aplicacions en el marc d’una educació fomentada en la Societat del Coneixement.

L’IE SQM  cerca el desenvolupament integral de la competència digital de tot el seu alumnat. Un desenvolupament que es duu a terme aplicant noves metodologies i eines digitals en els processos d’ensenyament i aprenentatge perquè els infants i joves assoleixin una competència digital que els permeti ser autònoms i crítics en el seu ús. El centre, com a agent democratitzador, ha de ser garant d’aquest assoliment i afavorir la reducció de la fractura digital que encara és vigent en la nostra societat.

A més, el centre cerca la integració dels sabers digitals a partir de metodologies transversals i globals a partir d’àmbits, com pot ser l’Àmbit STEAM. Aquest àmbit permet integrar la digitalització a l’aula centrant l’aprenentatge en l’alumnat i contextualitzant els sabers.

La formació permanent del professorat i de la comunitat educativa en global  serà part important en l’estratègia digital del centre per l’assoliment dels objectius previstos.

L’Institut escola de Sant Quintí de Mediona pretén els següents reptes en competència digital:

– proporcionar a l’alumnat competències en la resolució de problemes senzills a l’hora de configurar dispositius i perifèrics d’ús quotidià.

– plantejar solucions innovadores i creatives mitjançant l’ús d’eines de creació de continguts en suports digitals.

– crear aplicacions i continguts audiovisuals.

– fomentar l’aprenentatge permanent, mitjançant la integració i organització de continguts en entorns personals d’aprenentatge.

Per aconseguir-ho creu que és responsabilitat de tota la comunitat educativa establir vincles entre les diferents etapes per això del següent document on es pretén relacionar i connectar les diferents activitats que ens ajudaran a proporcionar les eines necessàries perquè tot l’alumnat del centre pugui adquirir la Competència Digital, que és clau en el Perfil de Sortida de l’educació bàsica.

Els objectius generals a l’etapa d’educació infantil i primària en aquest àmbit, són:

– Iniciació en l’alfabetització digital

– Interacció amb entorns virtuals

– Comunicació fent servir entorns virtuals

– Gestió de la identitat digital i de la seva protecció.

A l’etapa d’ESO, els objectius generals són la consolidació de tots els anteriors i posar les bases per exercir com un ciutadà o ciutadana activa i compromesa digitalment, i és per aquest motiu que des de totes les àrees es treballen les competències específiques referents a la digitalització; amb especial rellevància, a la matèria de Tecnologia i Digitalització, i la de Digitalització.

COMPETÈNCIES DIGITALS del Perfil Clau de Sortida de l’Educació Bàsica (Primària + Secundària)

CD1. Realitza cerques avançades a internet atenent a criteris de validesa, qualitat, actualitat i fiabilitat, seleccionant-les de manera crítica i arxivant-les per recuperar, referenciar i reutilitzar aquestes recerques amb respecte a la propietat intel·lectual.

CD2. Gestiona i utilitza el seu propi entorn personal digital d’aprenentatge permanent per construir nou coneixement i crear continguts digitals, mitjançant estratègies de tractament de la informació i l’ús de diferents eines digitals, seleccionant i configurant la més adequada en funció de la tasca i de les seves necessitats en cada ocasió.

CD3. Participa, col·labora i interactua mitjançant eines i / o plataformes virtuals per comunicar-se, treballar col·laborativament i compartir continguts, dades i informació, gestionant de manera responsable les seves accions, presència i visibilitat a la xarxa i exercint una ciutadania digital activa, cívica i reflexiva.

CD4.Identifica riscos i adopta mesures a l’usar les tecnologies digitals per protegir els dispositius, les dades personals, la salut i el medi ambient, i per prendre consciència de la importància i necessitat de fer un ús crític, legal, segur, saludable i sostenible d’aquestes

CD5. Desenvolupa aplicacions informàtiques senzilles i solucions tecnològiques creatives i sostenibles per a resoldre problemes concrets o respondre a reptes proposats, mostrant interès i curiositat per l’evolució de les tecnologies digitals i pel seu desenvolupament sostenible i ús ètic