Laboratori de transformació


Transformació educativa en xarxa

 

 

 

 

El Laboratori de Transformació Educativa s’emmarca dins l’àmbit de les polítiques educatives per enfortir el model d’escola catalana, amb el propòsit transformador de millorar la qualitat educativa dels centres de Catalunya. Es tracta d’una estratègia departamental que preveu el treball i el suport de diferents unitats del Departament, dels Serveis Territorials, del Consorci d’Educació de Barcelona, i aliances amb altres agents, especialment l’Administració local i els ICE de les universitats en un nou escenari de corresponsabilitat que ha d’assegurar una millor prestació del servei públic d’educació. Les seves característiques estructurals i metodològiques li confereixen les característiques específiques d’una iniciativa R+D+I flexible en el conjunt de processos i estratègies i en constant progrés entre els “inputs” i els productes emergents dels seus “outputs”.

Aquesta iniciativa departamental es fonamenta en diverses experiències reeixides de centre i, especialment, del Programa d’Escola Nova 21. Pretén aconseguir models significatius i eficaços de transformació educativa en el paradigma de millora contínua. Consisteix en l’aprenentatge compartit dels centres i dels agents acompanyants amb l’objectiu d’induir la seva transformació de manera accelerada, a partir de la realitat singular de cada centre i d‘una exhaustiva diagnosi del seu projecte pedagògic.

Així mateix, el Laboratori s’ha de fonamentar en les iniciatives que es desenvolupen en els diferents Serveis territorials perquè constitueixen una important font de coneixement amb relació als processos de transformació educativa que s’ha deposar a l’abats del conjunt del sistema per garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats. La descentralització en la presa de decisions i en la gestió són fonamentals per garantir l’èxit d’aquesta iniciativa departamental.

El coneixement generat per aquest Laboratori ha de permetre definir el Marc de referència de la transformació educativa i un nou programa d’innovació educativa que permeti l’èxit educatiu per a tot l’alumnat a través de processos de transformació i millora acordats pels centres i que modifiquin la finalitat educativa, l’avaluació, l’organització de centre i les pràctiques d’ensenyament/aprenentatge. Es prioritzarà el suport als centres d’acord amb les seves necessitats.

El Laboratori ha d’esdevenir el motor de canvi per al sistema educatiu en el seu conjunt i ha de permetre avançar en qualitat. Amb aquesta finalitat el Departament dissenyarà estratègies i mecanismes per estendre els processos de transformació a tots els centres. Per fer-ho possible

El programa incorpora tècniques avançades i innovadores per aconseguir un progrés significatiu en termes de qualitat en aquells aspectes acordats amb el centre (auditories, coaching organitzacional, espiral d’indagació, pràctica reflexiva, etc.). Preveu també l’acompanyament dels professionals dels Serveis Educatius, de la Inspecció i d’altres agents educatius i socials.

 

 

FINALITATS

El Laboratori de Transformació Educativa és una iniciativa R+D+I que té per finalitat desenvolupar un model de transformació i millora del sistema educatiu que integri els models d’acompanyament a centres, des de la fonamentació pedagògica i la recerca educativa, per tal de donar resposta des d’una mirada sistèmica i entenent el centre com a unitat que aprèn des d’una visió holística. Les finalitats del Laboratori són:

  1. Crear un marc de referència de transformació educativa.

L’Equip Motor del Laboratori, format, entre d’altres, per la DGIRCD, els ST i el CEB, treballa per generar un marc comú que incorpora la realitat de cada territori per singularitzar les accions adaptant-les a les necessitats de cada centre i de cada territori, observant els que ja disposen de pràctiques educatives transformadores, des d’un un propòsit competencial i inclusiu. Centres que incorporen pràctiques d’aprenentatge fonamentades en el coneixement de com les persones aprenen, amb una organització escolar autònoma capaç d’actualitzar-se i oberta a l’entorn.

2. Facilitar els procediments i estratègies formatives que possibilitin a les escoles i als instituts participants la transició sistemàtica des dels models tradicionals d’ensenyament-aprenentatge (en tots els seus graus) al marc de centres de referència – centres formadors (en tota la seva diversitat), partint del seu propi projecte educatiu, de tal manera que ofereixin eines que en el futur puguin ser emprades per a generalitzar aquest marc i contribuir també a reformular el perfil professional dels docents i la seva capacitació i formació.

3. Generar coneixement sobre pràctiques educatives de referència que emprant múltiples metodologies de treball globalitzat interdisciplinar, realitzant una avaluació formativa i competencial, reestructurant tant el propòsit institucional com la gestió de l’organització, plantegen mesures universals per fer front a la segregació existent així com a les noves formes emergents de segregació, tot afavorint l’equitat i la igualtat d’oportunitat.

4. Reconèixer i i posar en valor el paper de l’escola en el procés d’adaptació de la societat catalana a les aspiracions i als reptes del segle XXI, i l’educació com a factor clau per assolir les competències necessàries per aconseguir un creixement sostenible i inclusiu.

 

OBJECTIUS GENERALS

El Laboratori, com a iniciativa departamental per a la innovació, la recerca i el desenvolupament, pretén impregnar tot el sistema educatiu de Catalunya del propòsit transformador global, tant en pràctiques d’aprenentatge de referència educativa i en l’organització i funcionament dels centres al servei d’aquest aprenentatge, com en la governança del  sistema a tots els nivells. Els objectius generals són:

    1. Definir el Marc comú de referència de la transformació educativa en el sistema educatiu de país.
    2. Determinar els criteris de qualitat educativa que orientin els processos de transformació dels centres educatius de Catalunya.
    3. Promoure la millora continuada en els centres.
    4. Definir eines i instruments per identificar, validar i certificar els processos de transformació educativa.
    5. Definir procediments, estratègies i evidències de transformació dels centres.
    6. Establir el marc reglamentari de  la figura de Centre de Referència educativa.
    7. Dissenyar un Programa d’innovació d’Acompanyament a la Transformació Educativa.
    8. Impulsar el treball en xarxa dels centres de Referència educativa.
    9. Promoure sinergies amb l’entorn per esdevenir motor de canvi i de transformació social.
    10. Garantir la transició sistèmica cap al marc comú de referència de la transformació educativa.