DIA INTERNACIONAL DE COMMEMORACIÓ DE L’HOLOCAUST (27 DE GENER)

Pau Navarro

Vídeo dels alumnes aquí.

Els professors del departament de Socials, Mamen Garcia i Toni Forcadell,  han realitzat una sèrie d’actes relacionats amb el Dia Internacional de Commemoració de l’Holocaust. Així, cada any, al voltant del 27 de gener, la UNESCO rendeix tribut a la memòria de les víctimes de l’Holocaust i ratifica el seu compromís de lluitar contra l’antisemitisme, el racisme i tota altra forma d’intolerància que pugui conduir a actes violents contra determinats grups humans . El 27 de gener es commemora l’alliberament el 1945 per les tropes soviètiques de el camp de concentració i extermini nazi d’Auschwitz-Birkenau; la Assemblea General de les Nacions Unides va proclamar oficialment aquesta data Dia Internacional de Commemoració en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust.

L’Holocaust no només va afectar profundament als països on es van cometre crims nazis, sinó que també va repercutir en molts altres llocs del món. Set decennis després dels fets, els estats membres comparteixen la responsabilitat col·lectiva d’abordar els traumes romanents, mantenir mesures que permetin una commemoració eficaç, tenir cura dels llocs històrics i promoure l’educació, la documentació i la investigació. Aquesta responsabilitat obliga a educar sobre les causes, les conseqüències i la dinàmica d’aquests delictes, així com a enfortir la resiliència dels joves contra les ideologies d’odi. A causa que els genocidis i altres crims atroços segueixen passant en diverses regions del món, i com estem presenciant un augment mundial de l’antisemitisme i dels discursos d’odi, això mai ha estat tan rellevant.

Així, els alumnes Andrea Curto i Pau Navarro han fet una xarrada als companys de 4t d’ESO. La xarrada ha consistit a explicar què va ser l’holocaust i també han parlat de la simbologia nazi (esvàstica), dels camps de concentració i d’extermini, han continuat parlant de la distinció dins dels camps dels homosexuals, immigrants, etc (aquesta part sobretot explicada per Andrea Curto). Pau Navarro ha seguit l’explicació amb el relat de vida d’un familiar del qual ha fet el treball de recerca. Ha explicat un poc de què l’acusaven i per quines presons va passar i s’ha centrat en Valdenoceda, ja que està catalogada com a penal però feia la funció de camp de concentració.

Posteriorment, han visualitzat un vídeo de supervivents de Valdenoceda i han acabat amb un breu debat sobre el tema.

Pau Navarro, José Elias Tomàs: una vida de presons i Andrea Curto: La Divina Comèdia de Hitler.