Projecte: Restaurant matemàtic

Aquest mes els alumnes de 2n ESO s’han convertit ens els encarregats de dirigir el seu propi restaurant. Amb aquest projecte, han treballat el tema de proporcionalitat i percentatges d’una manera competencial, aplicant les eines estudiades a classe, a situacions de la vida real. Mitjançant un treball cooperatiu, han fet un gran treball de recerca per buscar impostos, descomptes, sous treballadors, etc.

A continuació es comenten alguns dels punts treballats en la realització del projecte, així com els conceptes treballats en cadascú:

1. Cercar o inventar els diferents menús o receptes. Decidir els plats del menú del nostre restaurant. (mínim un menú complet format per primer plat, segon plat, postres i beguda). On s’han treballat les unitats de mesura, les fraccions, etc.

2. Calcular les proporcions de la recepta de cada plat per a 1, 3 i 5 persones. On s’han treballat les magnituds directament proporcionals, el mètode de reducció a la unitat i la regla de tres directa.

3. Calcular el cost matèria primera del menú. On els alumnes han buscat els preus d’aquestes matèries per calcular els costos dels plats.

4. Càlcul del cost bàsic del menú. Sobre el preu de la matèria prima, s’han afegit altres despeses com el personal, la compra a l’engròs, el personal de la neteja, etc. D’aquesta forma, s’ha treballat els tants per cent.

5. Estimar el preu del menú. On s’han afegit els impostos i els guanys que es volien obtenir.

6. El personal del restaurant. S’ha calculat quant val contractar a cada treballador, els impostos de la seguretat social, els seus sous i s’han plantejat problemes de proporcionalitat inversa segons les possibles variacions d’aquests.

7. Finalment, els alumnes han aplicat al seu restaurant diferents ofertes (descomptes per grups grans, descomptes als xiquets, suplements per entregues a domicili, etc.)

Ha estat una gran experiència. Tots els alumnes han gaudit molt amb el treball, han presentat propostes molt interessants i han après la importància de les matemàtiques en la nostra vida quotidiana.

A continuació podeu trobar uns dels restaurants que més èxit va tindre i que més valoració positiva va obtenir per la resta de companys. Us deixem amb el Restaurant “La Delice”.