Visita antiga nuclear Vandellòs I alumnes de 1r de Batxillerat

Els alumnes de l’Institut Antoni Ballester de 1r de BAT acompanyats del professor de Ciències per al món contemporani (i tutor) Miquel Piñol i de la professora de Tecnologia industrial Marta Llaberia vam anar a visitar el Centre Tecnològic Mestral, ubicat a l’antiga Central Nuclear de Vandellòs I, que està en desmantellament. Després d’un curt trajecte vam arribar i quan vam sortir del autobús ens van informar que hauríem de passar un control de seguretat el qual ens va sorprendre molt. També vam haver de donar el DNI per poder tenir l’acreditació pertinent. Després vam anar tots a esmorzar en una sala per preparar-nos per la visita.

Quan vam acabar d’esmorzar vam anar a una sala on ens van fer una xerrada. La Sra. Encarni Bello, treballadora de l’empresa pública de residus nuclears, Enresa, va fer una exposició sobre les centrals nuclears. Vam parlar sobre els desmantellament de la central visitada, Vandellòs I, i sobre què es fa amb els residus radioactius i els seus tipus. A més a més, ens va donar a cadascú de nosaltres una llibreta i un bolígraf per anar prenent apunts sobre la informació que ens donava.

Un cop finalitzada la xerrada, vam passar a la sala, que estava al costat de l’auditori. En aquesta sala, hi havien una sèrie d’exposicions relacionades amb la central, com ara, maquetes de la central mostrant les parts més importants, una altre de la central en desmantellament, també hi havia elements tant de que contenien el combustible com elements que contenien el residu. Un altre element de l’exposició era una càpsula que contenia una sèrie d’alcohols que permetien veure les traçades de radioactivitat… Acabades de veure aquestes exposicions, la Sra. Encarni ens va fer una breu explicació i vam procedir a seguir amb la visita.

Després de veure la sala interactiva, ens van fer entrar dins d’un ascensor molt gran on hi cabíem tots. Vam pujar sobre el reactor, allà Sra. Encarni ens va fer una explicació i vam veure un vídeo de com era el reactor per dins. Ens van fer una foto i vam tornar a l’ascensor per baixar fins a la base del reactor. Allà ens van explicar com era l’antiga sala de comandaments. Finalment, vam pujar unes escales de ferro i vam tornar ha arribar a l’entrada per marxar.

sdr