Produccions musicals

L’alumnat de 1r de l’ESO participant en el projecte d’informàtica musical, va acabar realitzant com a projecte final unes petites peces musicals amb el seqüenciador Soundtrap. Després de treballar les primeres setmanes amb un senzill seqüenciador com l’Incredibox i amb l’editor de so Audacity, amb els quals l’alumnat va fer petites produccions sonores ambientades en contextos de misteri o de terror, descobrint algunes de les possibilitats creatives d’aquests programaris, ens vam endinsar en el maneig d’un seqüenciador musical emprat en l’àmbit professional.

El resultat final va ser encoratjador, ja que tot i dedicar-li poques sessions, l’alumnat va descobrir les grans possibilitats creatives d’aquestes noves eines de producció musical. Alguns alumnes van demostrar les seves habilitats tècniques amb el programari, així com la comprensió de les estructures bàsiques de la composició musical: el fraseig, les repeticions i les polifonies derivades de les combinacions seqüencials.

El Víctor Anta proposa una combinació gairebé rítmica, fent servir instrumentació de bateria amb alguns efectes tímbrics donant un color destacat amb la base.

El Pol Ginabreda s’inspira en una estètica més electrònica, començant amb curtes seqüències, les quals va superposant unes darrere les altres, generant un creixement tensional en la peça, per a mica en mica anant descomprimint aquesta tensió fent desaparèixer les seqüències fins al silenci final.

L’últim exemple és de l’Aisha Romina Gawlinski, la qual a partir d’una frase dita en veu alta a classe per part del professor, aquesta la va gravar amb l’editor de so, fent servir la tècnica del “leit-motiv” tan emprada en diferents estils al llarg de la història de la música. En aquest cas extrau de la frase el mot “creativa”, el qual el repeteix al llarg de tota la peça per sobre d’una senzilla base instrumental amb matisos vocals femenins molt suggerents. Una peça, aquesta, molt creativa amb una qualitat musical molt interessant.

L’objectiu d’aquest projecte no es basa en un simple coneixement de maneig de generadors de so digitals, sinó més aviat en com utilitzar les diferents possibilitats de creació a partir de la combinació de programari informàtic musical, apropant-se al llenguatge musical emprat a l’actualitat a l’hora de musicalitzar imatges, vídeos, programes audiovisuals o radiofònics.